Led
6

Adultismus: skrytý jed otravující naše vztahy s dětmi

Adultismus: skrytý jed otravující naše vztahy s dětmi

Jako rodiče (současní nebo budoucí), se snažíme chápat fyzické a emocionální potřeby dětí. Hledáme informace o kojení a jeho významu pro optimální zdraví dětí. Vybíráme potraviny, kterými děti krmíme, a hračky, které jim kupujeme. Pročítáme výzkumy o vývoji dětí, takže jsme schopni jim poskytnout vhodné zážitky pro jejich vývojou etapu. Čti dále...

Čer
25

Proč je škola povinná?

Proč je škola povinná?
Čti dále...

Úno
2

Nejzákladnější svobodou je svoboda skončit

Nejzákladnější svobodou je svoboda skončit

Školy se stanou morálními institucemi pouze tehdy, budou-li mít děti svobodu v nich skončit. Čti dále...

Kvě
12

Státní školství noční můrou

Státní školství noční můrou

Chci, abyste zvážili strašidelnou možnost, že na školství vynakládáme příliš mnoho peněz, nikoli příliš málo. Chci, abyste zvážili možnost, že zaměstnáváme příliš mnoho lidí zasahujících do vývoje dětí. Všechny tyto peníze a všichni tito lidé, které po celou dobu bereme dětem z jejich domovů, rodin, obcí a osobního objevování stojí v cestě skutečnému vzdělávání. Čti dále...

Říj
1

Skryté lekce školy III: Utišení sebe sama

Skryté lekce školy III: Utišení sebe sama

Otázka kritického myšlení: Zamyslete se na chvíli nad úžasnou rozmanitostí lidí v myšlenkách, ambicích, představivosti a kreativitě. Proč by někdo chtěl ponížit tolik jedinečných osobností do té míry, že se jednoduše napasují do všeobecně uniformní a homogenní skupiny? Pokud se vám tato otázka nezamlouvá, zkuste jinou: Představte si výhody vlastní armády robotů. Čti dále...

Zář
24

Skryté lekce školy II.: Poslušnost je ctnost

Skryté lekce školy II.: Poslušnost je ctnost

Otázka kritického myšlení: Proč je poslušnost ve skutečnosti opakem ctnosti? Čti dále...

Zář
17

Skryté lekce školy I.: Přizpůsobení se a poddajnost

Skryté lekce školy I.: Přizpůsobení se a poddajnost

Otázka na kritické myšlení: Předpokládejme, že malá skupina lidí chce ovládat velkou skupinu lidí. Jak nebezpečné by bylo pro malou skupinu, kdyby neměla patřičné nástroje na ovládání myšlení lidí ve velké skupině? Čti dále...

Zář
1

Svobodné školství

Svobodné školství

Školství a vzdělávací systém jsou – přinejmenším na našem území – už přes dvě stovky let nerozlučně spjaty se státem. Dnes to znamená, že „pravidla hry“ ve školství určuje vláda, která rozhoduje o tom, co se musí učit, jak se to může učit, kdo to smí učit, kdo se to smí učit, kdo se to musí učit, jak dlouhou dobu musí být učen, jakým způsobem má být hodnocen, a jaký trest čeká toho, kdo se protiví jakémukoli z výše uvedených nařízení. Čti dále...

Čer
25

Vzdělávání - dobrodružství nebo nutné zlo?

Vzdělávání - dobrodružství nebo nutné zlo?

„Zvídavost je u dětí, jak známo, jedna z přirozených vlastností. Často je to ale tak, že nástupem do školy dojde k tomu, že veškerá zvídavost je náhle pryč a v nenávratnu. A to si myslím, že je jeden z kritických bodů tradičního vzdělávání, že mnohdy i nadprůměrně či mimořádně zvídavé děti nedostanou možnost k rozvoji svého talentu, nadání, větších předpokladů. Praxe ukazuje, že nezřídka děti s nadprůměrnými předpoklady se časem zařadí do průměru.“ Čti dále...

Čer
17

Argumenty proti domácím úkolům

Argumenty proti domácím úkolům

Jsem přesvědčen o tom, že výchozím stavem by mělo být „žádné domácí úkoly“. Jinými slovy, úkoly na večery pracovních dnů (natož na víkendy nebo na prázdniny) by měly být ospravedlněné případ od případu. Protože většinu domácích úkolů nelze odůvodnit, někteří učitelé, a dokonce celé školy s jejich zadáváním úplně přestaly – se skvělými výsledky. Čti dále...

Dub
17

Rámcový vzdělávací program: Anděl s duší ďábla

Rámcový vzdělávací program: Anděl s duší ďábla

Ministerstvo škoství prezentuje svoji vizi vzdělávání jako perfektní systém plný demokracie a šťastných žáků. Na úředníky popsaném papíru zní povinná školní docházka velmi slibně, je tomu tak i ve skutečnosti? Čti dále...

Dub
10

Odměny a chválení: Otrávený cukřík

Odměny a chválení: Otrávený cukřík

Děti se rodí s obrovskou touhou učit se. A také mají vrozenou schopnost upřímnosti, vcítění a ohleduplnosti. Tyto kvality vystoupí do popředí díky našemu vedení, našemu vzoru a našemu uznání a ocenění. Odměny a pochvaly za „dobré chování“ nebo „dobrý výkon“ prostě jen překáží v cestě. Čti dále...

Sebevzdělávání - nejužitečnější schopnost, kterou můžete mít

Ať už se zabýváte čímkoliv, od programování a návrhu hardware, přes biologii, chemii až někde po historii, archeologii a řadu dalších oborů, přijde vám vhod jedna konkrétní schopnost, která pomůže k úspěchům v každé z těchto činností – sebevzdělávání. Čti dále...

Bře
20

Desatero školského systému

Desatero školského systému

Můj dědeček říkával, že děti se rodí dokonalé, ale během prvních 18ti let života z nich uděláme obyčejné lidi. Z hravých zvědavých aktivních dětí se stávají obyčejní dospělí. Čti dále...

Říj
30

Co nám nabízí současné školství a jak to změnit

Co nám nabízí současné školství a jak to změnit

Náš přístup ke školství potřebuje fundamentální změny. Školy by nám více než znalosti měly poskytovat oporu a vedení, předání zkušeností spíše než znalostí. Čti dále...

Říj
23

Školní učitel šesti lekcí

Školní učitel šesti lekcí

Moje aprobace mě opravňuje vyučovat angličtinu a literaturu, ale to vůbec není to, co dělám. Učím školu a získávám za to ocenění. Čti dále...

Zář
25

Problém tradičního školství

Problém tradičního školství

Evoluce se vyznačuje obrovskou diverzitou způsobů a charakteristik. Omezením rozmanitosti nemůžeme zabránit samotné evoluci. Čti dále...

Školní šikana I.: Tragický důsledek nucené školní docházky a autoritářského školního vedení

Zákony proti šikaně budou fungovat jen tehdy, pokud je budou vytvářet studenti. Čti dále...

Srp
20

Příběh evolučního nesouladu II.: Proč děti nechtějí chodit do školy

Příběh evolučního nesouladu II.: Proč děti nechtějí chodit do školy

Naše školy jsou v opozici vůči instinktům našich dětí, ne v souladu s nimi Čti dále...

Čer
13

Rozhovor: Brett Veinotte o hrůzách státního školství

Rozhovor: Brett Veinotte o hrůzách státního školství

Rozhovor s bývalým učitelem a zakladatelem úspěšného podcastu School Sucks Brettem Veinottem, ve kterém mimo jiné popisuje škodlivost státních škol. Čti dále...