Úno
2

Nejzákladnější svobodou je svoboda skončit

Nejzákladnější svobodou je svoboda skončit

Školy se stanou morálními institucemi pouze tehdy, budou-li mít děti svobodu v nich skončit. Čti dále...

Demokratická škola Summerhill jako laboratoř svobodné společnosti I.: O autoritě a moci

Příběh malé školy v Anglii jménem Summerhill mě učaroval. Není to obyčejná škola. Svoboda a respekt jsou ústředním principem téhle okouzlující školy. Čti dále...

Čer
16

Škola Summerhill a děti, které si dělají, co chtějí

Škola Summerhill a děti, které si dělají, co chtějí

Při založení školy před 90 lety byly všechny předměty nepovinné a děti si samy určovaly pravidla. Revoluční alternativa ke klasickému modelu vzdělávání nebo naprostá anarchie? Jak to vidí bývalí žáci školy? Čti dále...

Čer
27

Neue Schule Hamburg - rekapitulace

Neue Schule Hamburg - rekapitulace

„Na NSH jsem byl po dobu tří měsíců. Během toho jsem myslím zapustil velmi silné kořeny a věřím, že se do školy zanedlouho přijedu opět podívat. Slíbenou mám zároveň návštěvu ostatních u nás v Čechách. Velmi otevřeně se mnou komunikovali všichni lektoři, děti, ale také zakladatelé a rodiče dětí. Účastnil jsem se všech akcí a po čase realizoval vlastní "kurzy“. V tomto článku se snažím přinést svědectví, jak taková škola vlastně funguje." Čti dále...

Dub
24

Neue Schule Hamburg

Neue Schule Hamburg

Náš kolega Hynek Jína působí aktuálně jako praktikant na největší Sudbury škole v Evropě. Zde přinášíme článek jeho prvních dojmů. Čti dále...

Dub
17

Úvod do svobodného vzdělávání

Úvod do svobodného vzdělávání

Napadlo vás někdy, že celý školský i školní systém je postavený na hlavu? Dílčích důkazů byste mohli nalézt tolik, s kolika nezaslouženými známkami, nekompetentními učiteli a dalšími podobně (ne)výraznými nedostatky se v něm můžete setkat. Čti dále...

Pro
10

Návštěva ve svobodné škole

Návštěva ve svobodné škole

Na návštěvu Demokratische Schule v Berlíně, která deklaruje, že je založená na unschoolingu a inspiruje se školami typu Sudbury Valley, jsem se moc těšila. Popravdě řečeno, přes veškerou načtenou literaturu jsem si stále nedovedla představit, jak to vlastně v praxi funguje. Pod vlivem vlastní zkušenosti, která zahrnuje jen klasický český školní dril a americký silně individualistický přístup založený na testování, jsem stále nedokázala přijmout myšlenku absolutně svobodného učení se – bez zásahů dospělých, bez řízené činnosti, jen tak. Čti dále...

Zář
1

Svobodné školství

Svobodné školství

Školství a vzdělávací systém jsou – přinejmenším na našem území – už přes dvě stovky let nerozlučně spjaty se státem. Dnes to znamená, že „pravidla hry“ ve školství určuje vláda, která rozhoduje o tom, co se musí učit, jak se to může učit, kdo to smí učit, kdo se to smí učit, kdo se to musí učit, jak dlouhou dobu musí být učen, jakým způsobem má být hodnocen, a jaký trest čeká toho, kdo se protiví jakémukoli z výše uvedených nařízení. Čti dále...

Kvě
13

Školy typu Sudbury v Evropě

Školy typu Sudbury v Evropě

Americká škola Sudbury Valley a další vzdělávací instituce od ní odvozené svou historii počítají v řádu desítek let, mají mnoho studentů a celkově řečeno jsou pevně zakořeněny. Jaká je ale situace s institucioli­zovanou větví unschoolingu na našem evropském kontinentu? Čti dále...

Zář
19

Školní šikana II.: Svoboda od šikany

Školní šikana II.: Svoboda od šikany

Každá škola by měla být především morální komunitou. Čti dále...

Čer
10

Sudbury: unschooling školy

Sudbury: unschooling školy

Zastánce Sudbury škol Bruce L. Smith, který má s nimi dlouholeté zkušenosti, popisuje podobnosti unschoolingu s tímto typem škol. Čti dále...

Led
10

Přirozené prostředí pro dětské samovzdělávání

Přirozené prostředí pro dětské samovzdělávání

Co děti potřebují, aby se vzdělávaly samy? Čti dále...

Led
8

Děti se vzdělávají samy IV: Lekce ze Sudbury Valley

Děti se vzdělávají samy IV: Lekce ze Sudbury Valley

Po čtyřicet let se děti v této škole vzdělávaly samy. Čti dále...