Překladatel: Jiří Košárek

V srpnu jsme na Svéjá v Krkonoších měli moc fajn návštěvu. Hannah Schwartz je absolventkou Sudbury Valley School, a protože se nám její povídání o tom, jak to ve svobodné škole funguje, moc líbilo, natočili jsme s ní video-rozhovor.

Quincy je absolventem první školy svobodného typu na světě – Summerhillu, kde byl od svých 9 do 16 let (v letech 1975 – 82). Do Summerhillu chodila i jeho žena, bratr, švagři a v celkem nedávné době i jeho děti. Ve 12 letech Quincy začal psát, fotografovat a pořádat fotografické výstavy, od 16 let chodil na uměleckou školu. Dnes je úspěšným dokumentaristou, kameramanem, scénáristou a režisérem na volné noze.

Říj
1

Skryté lekce školy III: Utišení sebe sama

Skryté lekce školy III: Utišení sebe sama

Otázka kritického myšlení: Zamyslete se na chvíli nad úžasnou rozmanitostí lidí v myšlenkách, ambicích, představivosti a kreativitě. Proč by někdo chtěl ponížit tolik jedinečných osobností do té míry, že se jednoduše napasují do všeobecně uniformní a homogenní skupiny? Pokud se vám tato otázka nezamlouvá, zkuste jinou: Představte si výhody vlastní armády robotů. Čti dále...

Zář
24

Skryté lekce školy II.: Poslušnost je ctnost

Skryté lekce školy II.: Poslušnost je ctnost

Otázka kritického myšlení: Proč je poslušnost ve skutečnosti opakem ctnosti? Čti dále...

Zář
17

Skryté lekce školy I.: Přizpůsobení se a poddajnost

Skryté lekce školy I.: Přizpůsobení se a poddajnost

Otázka na kritické myšlení: Předpokládejme, že malá skupina lidí chce ovládat velkou skupinu lidí. Jak nebezpečné by bylo pro malou skupinu, kdyby neměla patřičné nástroje na ovládání myšlení lidí ve velké skupině? Čti dále...

Srp
14

Děti potřebují komunitu

Děti potřebují komunitu

Z dobrých biologických důvodů děti chtějí a potřebují překonávat své rodiče. Čti dále...

Čer
10

Přirozené vzdělávání a znovuzrození svobody - část rozhovoru

Přirozené vzdělávání a znovuzrození svobody - část rozhovoru

Překlad části rozhovoru Stefana Molyneuxe s Laurette Lynn o přirozeném vzdělávání. Čti dále...

Lis
28

Děti se samy učí číst

Děti se samy učí číst

Zkušenosti unschoolerů o tom, jak se děti samy učí číst. Čti dále...

Říj
23

Školní učitel šesti lekcí

Školní učitel šesti lekcí

Moje aprobace mě opravňuje vyučovat angličtinu a literaturu, ale to vůbec není to, co dělám. Učím školu a získávám za to ocenění. Čti dále...

Zář
25

Neberte léky, nechoďte do školy - úvod

Neberte léky, nechoďte do školy - úvod

Naše děti jsou úžasné. Musíme je přestat dávat do systému, který nerozpoznává jejich lidskost. Musíme přijmout naši zodpovědnost. Dlužíme to našim dětem, naší budoucnosti. Čti dále...

Zář
19

Školní šikana II.: Svoboda od šikany

Školní šikana II.: Svoboda od šikany

Každá škola by měla být především morální komunitou. Čti dále...

Školní šikana I.: Tragický důsledek nucené školní docházky a autoritářského školního vedení

Zákony proti šikaně budou fungovat jen tehdy, pokud je budou vytvářet studenti. Čti dále...

Srp
20

Příběh evolučního nesouladu II.: Proč děti nechtějí chodit do školy

Příběh evolučního nesouladu II.: Proč děti nechtějí chodit do školy

Naše školy jsou v opozici vůči instinktům našich dětí, ne v souladu s nimi Čti dále...

Srp
15

Příběh evolučního nesouladu I.: Proč malé děti nechtějí jít spát

Příběh evolučního nesouladu I.: Proč malé děti nechtějí jít spát

Monstra pod postelí jsou skutečná. Čti dále...

Čer
13

Rozhovor: Brett Veinotte o hrůzách státního školství

Rozhovor: Brett Veinotte o hrůzách státního školství

Rozhovor s bývalým učitelem a zakladatelem úspěšného podcastu School Sucks Brettem Veinottem, ve kterém mimo jiné popisuje škodlivost státních škol. Čti dále...

Čer
7

Rozhovor s Chloe o unschoolingu

Rozhovor s Chloe o unschoolingu

„Nejlepší věc na unschoolingu je svoboda! Svoboda číst co chceš, dělat to co miluješ, kamarádit se s kým chceš, jít za svými sny, a všechno zpochybňovat.“ Čti dále...

Čer
30

Proč jsem zvolila unschooling

Proč jsem zvolila unschooling

Australanka Kim Houssenloge popisuje, proč zvolila pro svého syna Lewiho unschooling a proč to bylo to nejlepší rozhodnutí, jaké kdy udělala. Čti dále...

Čer
22

Vzdělávání pohledem svobodného oka (vzdělávání z pohledu unschoolingu)

Vzdělávání pohledem svobodného oka (vzdělávání z pohledu unschoolingu)

15ti letý Kevin Snavley, který byl celý svůj život „odškolen“, v tomto vynikajícím článku popisuje, co to pro něj znamená a jak prožil jeden rok na střední škole, kam se dobrovolně rozhodl jít. Čti dále...

Čer
10

Sudbury: unschooling školy

Sudbury: unschooling školy

Zastánce Sudbury škol Bruce L. Smith, který má s nimi dlouholeté zkušenosti, popisuje podobnosti unschoolingu s tímto typem škol. Čti dále...

Čer
4

Rozhovor s Johnem Holtem (1980)

Rozhovor s Johnem Holtem (1980)

John Holt je považován za otce unschoolingu. Nejenže tento termín poprvé použil, ale je tím, kdo asi nejvíce ovlivnil myšlení mnoha rodin, které unschooling v současnosti praktikují. Čti dále...