Svoboda učení Svoboda učení

  • Kde začít?
  • Manifest
  • Články
    • Peter Gray
    • Unschooling
    • Svobodné školy
    • Současné školství
    • Rozhovory
    • Blog
  • Videa
  • Další
    • Časté otázky
    • Knihy
    • Citáty
    • Průvodce
    • Trička
    • Reference
    • Partneři
  • O nás
Menu
Přihlášení
Přihlásit Registrace

Blog Masonry

  • Proč jsou školy takové, jaké jsou II: Síly proti zásadním změnám

    22. ledna 2012Svoboda učení – Peter Gray

    Proč musí reforma vzdělávání nastat vně školního systému. Mnoho lidí dnes chápe vzdělávací hodnotu volné hry a prozkoumávání, litují toho, že je dětem poskytnuto relativně málo příležitostí pro tyto aktivity a věří, že dětská svéhlavost je pozitivní silou pro jejich vývoj, vzdělání a užívání života. Přesto školy fungují stále stejně. Ve skutečnosti tradiční...

  • Proč jsou školy takové, jaké jsou I: Stručná historie vzdělávání

    20. ledna 2012Svoboda učení – Peter Gray

    Abychom školy pochopili, musíme znát historické souvislosti. Když vidíme, že děti po celém světě chodí do škol povinně ze zákona, že téměř všechny školy fungují na stejném principu a že naše společnost vynakládá velké úsilí a prostředky, aby tyto školy poskytla, přirozeně předpokládáme, že k tomu všemu musí být dobrý logický důvod. Možná kdybychom...

  • Proč bychom měli přestat oddělovat děti podle věku III: Starší děti jsou vynikajícími vzory, pomocníky a učiteli

    18. ledna 2012Svoboda učení – Peter Gray

    Proč je věkové míšení pro samovzdělávání zásadní. My dospělí si lichotíme, když si myslíme, že jsme nejlepšími vzory, rádci a učiteli našich dětí. Děti se ale mnohem více zajímají o ostatní děti než o nás. Děti se zvláště zajímají a jsou připravené učit se od těch, kteří jsou o trochu starší a o trochu dále ve vývoji,...

  • Proč bychom měli přestat oddělovat děti podle věku II: Unikátní vzdělávací vlastnosti věkově smíšených her

    16. ledna 2012Svoboda učení – Peter Gray

    Věkově smíšené hry jsou hravější než hry s dětmi stejného věku. Během dlouhé lidské historie se hry vždy odehrávaly ve věkově smíšených prostředích. Biologické základy hry se vyvinuly, aby sloužily vzdělávání v prostředích, kde děti téměř nikdy nebyly odděleny podle věku. Antropologové, kteří studovali hry ve skupinách lovců a sběračů, zjistili, že typická...

  • Proč bychom měli přestat oddělovat děti podle věku I: Význam her v zóně nejbližšího vývoje

    14. ledna 2012Svoboda učení – Peter Gray

    Věková segregace narušuje přirozené způsoby dětského učení. Jeden z nejzvláštnějších a z mého pohledu nejškodlivějších aspektů našeho zacházení s dětmi je naše záliba v segregování dětí do skupin rozdělených podle věku. Děláme to nejen ve škole, ale stále více i v mimoškolních prostředích, čímž ochuzujeme děti o cennou složku jejich přirozených prostředků pro samovzdělávání. Věková segregace začala být...

  • Minimálně narušující vzdělávání: Lekce z Indie

    12. ledna 2012Svoboda učení – Peter Gray

    Jak se tisíce chudých dětí v Indii staly počítačově gramotnými. Před deseti lety, 29. ledna 1999, Sugata Mitra, který byl tehdy vědeckým ředitelem v NIIT, firmě zabývající se informačními technologiemi se sídlem v Novém Dillí, zahájil fascinující sérii studií o dětském samovzdělávání. Tento den Mitra zapnul počítač, který nainstaloval do venkovní zdi budovy NIIT, zdi,...

  • Přirozené prostředí pro dětské samovzdělávání

    10. ledna 2012Svoboda učení – Peter Gray

    Co děti potřebují, aby se vzdělávaly samy? Hlavním tématem tohoto blogu je skutečnost, že přicházíme na svět s instinkty, které jsou velmi dobře navrženy pro podporu našeho vzdělávání. Disponujeme instinkty pozorovat, prozkoumávat, hrát si a komunikovat s ostatními způsoby, díky kterým získáváme schopnosti, vědomosti a hodnoty potřebné k tomu, abychom žili a vzkvétali ve fyzickém a sociálním...

  • Děti se vzdělávají samy IV: Lekce ze Sudbury Valley

    8. ledna 2012Svoboda učení – Peter Gray

    Po čtyřicet let se děti ve škole Sudbury Valley vzdělávají samy. Škola Sudbury Valley byla po čtyřicet let nejlépe střeženým tajemstvím amerického vzdělávání. Většina studentů pedagogiky o ní nikdy neslyšela. Profesoři pedagogiky ji ignorují, ne snad ze zlého úmyslu, ale protože ji v rámci svých názorů na vzdělávání nedokáží pochopit. Model vzdělávání této...

  • Děti se vzdělávají samy III: Moudrost lovců a sběračů

    6. ledna 2012Svoboda učení – Peter Gray

    Jak se děti lovců a sběračů vzdělávají bez škol. Po statisíce let jsme všichni žili jako lovci a sběrači, a to až do doby, než bylo vynalezeno zemědělství (před pouhými deseti tisíci lety). Naše lidské instinkty, včetně instinktivních způsobů učení, jsme získali v kontextu tohoto způsobu života. Proto považuji za přirozené vznést ve své...

  • Děti se vzdělávají samy II: Všichni víme, že je to pravda u malých dětí

    4. ledna 2012Svoboda učení – Peter Gray

    Sledování malých dětí při učení může způsobit revoluci v našich názorech na vzdělávání. Přemýšleli jste někdy, kolik nových dovedností se děti naučí ve svých prvních letech života, tedy předtím, než začnou chodit do školy a než se někdo pokusí je systematickým způsobem vzdělávat? Nabývají nových znalostí a dovedností zcela přirozeně. Učení je výsledkem instinktů...

  • ← Older
  • Newer →

SVOBODA UČENÍ


Naší misí je šíření povědomí o sebeřízeném vzdělávání jako jedné ze vzdělávacích cest a jeho legitimizace. Usilujeme o dobrovolnou školní docházku a odluku školství od státu.

 

DOMŮ
ČLÁNKY
MANIFEST
ČASTÉ OTÁZKY
MOŽNOSTI PODPORY
O SVOBODĚ UČENÍ

NEWSLETTER

 

© 2024 SvobodaUčení.cz - Posouváme hranice vzdělávání

Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}