Škola bere mladým jejich „proč“

Mnoho mladých lidí se dnes cítí ztraceně. Někteří nedokážou dát svému životu směr a nakonec uvíznou u rodičů. Jiní bezcílně střídají různé práce, které je nebaví a nenaplňují. Za všemi těmito potížemi stojí nedostatek sebeřízení. Mladí lidé se zmítají na vlnách života, protože nemají kormidlo, které by jim udávalo směr. A o ta kormidla je...

pokračovat ve čtení

Učení není vzdělávání

Učení se je celistvý zážitek mysli, těla a vlastního já ve vztahu ke světu. Když zvednete pomeranč, cítíte jeho strukturu a váhu v ruce. Cítíte vůni vydávanou jasně zbarvenou kůrou. Pokud máte hlad, oloupete si jej a rozdělíte, abyste si ho vychutnali kousek po kousku. Čerstvý pomeranč je plný fytonutrientů, vlákniny, minerálů a vitamínů, které podporují...

pokračovat ve čtení

Seznamte se se školou bez tříd, učeben a osnov

„Přichází nám kolem sedmdesáti dotazů týdně z celého světa od lidí, kteří se chtějí přijít podívat na to, co tady děláme.“ říká Rob Houben, manažer školy Agora v Roermondu v Nizozemí, jehož funkce se podobá klasickému řediteli. „Většinu z nich odmítnu, nemám na to prostě čas!“ Je jasné, že takový zájem je důkazem nekonvenčního...

pokračovat ve čtení

Technologie dětem devastují mozky, zachrání je vztahy a sebeřízení

Čas, v němž dospělí více než jindy zasouvají dětem technologie hlouběji do batohů, zamykají smartphony ve školních šatnách nebo doma a své svědomí odevzdávají do spárů strachu, za nějž předávají zodpovědnost dětem, se nachýlil (září, zpět do škol – většinou). Mám dojem, že všichni už se k používání technologií dětmi a obecně k obavám ze...

pokračovat ve čtení

Finské školství aneb „Finský vzdělávací zázrak“ očima finského učitele

Finský systém školství je vzorem k nápodobě mnoha „odborníkům“ na vzdělávání v ČR. Proslýchá se o něm, že je jeden z nejlepších. Mezi aktéry finského vzdělávacího systému údajně panuje důvěra. Té má být dosahováno především celospolečenským konsenzem v tom, že vzdělávání je prioritou, je proto třeba vysokých investic do veřejného školství a zároveň usilovat o rovnost (vysoké)...

pokračovat ve čtení

S Ministerstvem školství na chatu

Učitelka Klára se  rozhodla zeptat Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT): Kdy bude sebeřízené vzdělávání legitimním způsobem vzdělávání v ČR? Tuto otázku položila MŠMT prostřednictvím Facebookového Messengeru. Níže máte možnost číst přepis onoho chatu a citace návazné emailové komunikace Kláry s MŠMT.   Klára: Dobrý den, ráda bych se zeptala, kdy bude v ČR uzákoněn...

pokračovat ve čtení