Nesprávné používání slov

Mnoho z nás „odškolněných“ používá nepřesná slova, když se bavíme o sebeřízeném vzdělávání. Jaká přesnější slova můžeme používat a proč je to tak důležité? A v jakých případech musíme přijít s vlastními termíny? Dříve jsem ke komunikaci přistupoval stylem „no, víš, co tim myslim“. Slova jsem používal stejně ledabyle, jako jsem konzumoval sendviče v krátké pauze na...

Svobodné vzdělávání? Nebo aspoň domácí… nechcete to zkusit?

👦🏻 Můj nejstarší syn Daniel oslaví za pár dní osmnáctiny a příští rok bude maturovat. Byl velmi zvídavé a bystré batole. Ve třech letech četl, zahlcoval nás dotazy, na které jsme neznali odpověď, neustále jsme četli různé encyklopedie, hltal všechno nové. Ve škole ho pod tlakem povinností tahle energie postupně opouštěla. Když jsme...

Připojte se ke stému výročí Summerhillu

Připojte se ke stému výročí Summerhillu prostřednictvím webových stránek: www.100yearsofsummerhill.co.uk Britská škola Summerhill, nejstarší dětská demokratická komunita na světě, oslaví v roce 2021 sto let praktikování výchovné a vzdělávací filozofie A.S.Neilla. Práce a literární dílo A. S. Neilla inspirovaly miliony lidí po celém světě k odlišnému pohledu na vzdělávání, učení a dětství. Ukázal, že pokud je...

Nie každý sa venuje domácemu vzdelávaniu

Nie, všetci teraz nemajú domáce vzdelávanie! Ak zhorí obytný dom a jeho obyvatelia musia dočasne žiť v stanoch, tak nehovoríme, „Každý teraz kempuje!“ čo je v súčasnosti veľká zábava a populárna aktivita. So samotným slovom „homeschooling” sa pre spoločnosť spája už dosť problémov, aj bez zapletenia sa do krízového riešenia online vzdelávania v súčasnosti, ktorému mnohí...

Slib s velkým „S“

Výhled z okénka školního autobusu byl mým prostorem ke snění. Ke snění o místě, kde bych nemusela nosit to, co mi bylo diktováno. Abych vypadala jako 300 dalších dětí v našich stejnokrojích. S logem označujícím, kam patříme, které ale vůbec nevyjadřovalo, kdo jsem. Modrý svetřík, bleděmodré tričko, šedá sukně a vlněné punčocháče. A jako tečka černé...

Jak bychom měli regulovat domácí vzdělávání? „My“ nijak.

Nutkání ovládat myšlenky a chování ostatních lidí, zejména když zpochybňují široce rozšířená přesvědčení a zvyky, je jedním z nejhanebnějších rysů lidské povahy. Socrates byl odsouzen k smrti za to, že vybočoval z řady, tomu stejnému jen o vlas unikl Galileo. Jsou to extrémní případy, ale až příliš často se setkáváme s mnohem běžnějšími škodlivými pokusy ovládat lidi...

Patří koncept lidských práv do rukou států?

Státní instituce se neptají každého jednotlivého člověka kdo jsi, co cítíš a co potřebuješ. Pocity i potřeby konkrétních lidí se ztrácí v rozhodnutích mocných. Tito a další lidé jsou si toho vědomi. A vy?   Začlenění myšlenky lidských práv do mezinárodního práva by mohlo být jedním z významných morálních úspěchů historie lidí. [1] Zdá se, že...

Epidemie koronaviru by mohla vést k masovému domácímu vzdělávání

Jak uvedl v rozhovoru pro New York Times Kevin Carey z organizace New America think tank (americká instituce zaměřující se na výzkum veřejné politiky, včetně národní bezpečnosti, technologie, vzdělávání a dalších oblastí, pozn. překl.), epidemie koronaviru by mohla vést k „rozsáhlému neplánovanému experimentu s masovým domácím vzděláváním“. Po celém světě se stupňuje strach z epidemie koronaviru...