Summerhill v odpovědích tamního učitele

Shodou okolností jsem měl před pár týdny možnost mluvit s novináři iDNES o mé práci učitele na anglické škole Summerhill. Rozhovor to byl poměrně dobře postavený a čtenáři se měli možnost dozvědět o základních principech demokratických škol. Téma komplikované, které v dnešní době rezonuje. Bohužel nejen z diskuze pod článkem a na Facebooku, ale i z mých občasných debat s přáteli a kolegy...

pokračovat ve čtení

S klesající svobodou dětí klesá i jejich kreativita

Nový průzkum naznačuje, že kreativita školáků klesá. Jestli je něco, v čem Američané mezinárodně vynikají, pak je to kreativita. Americká vynalézavost je obdivována všude. USA nejsou nejbohatší zemí (alespoň ne podle procenta chudoby ve společnosti), ani nejzdravější (od toho jsou daleko), ani země, jejíž děti dosahují nejlepších výsledků v testech (navzdory úmyslům...

pokračovat ve čtení

Nadvláda neurotypiků ve vzdělávání

Strukturované učení mi nikdy moc nešlo. Vyloučili mě z mateřské školy, protože jsem příliš často utíkal, a taky se mi nějak zvláštně podařilo odpadnout ze studia čtyř vysokých škol. Neprošel jsem žádnými testy, ale tak nějak jsem si o sobě začal myslet, že jsem nějakým způsobem “neuro-atypický”. „Neurotypický“ je termín užívaný zejména v komunitě...

pokračovat ve čtení

Deschooling: v procesu odškolnění. Všichni jsme imigranti.

Pohled na deschooling (odškolnění) očima dospělého unschoolera, který nikdy nebyl v klasické škole. Termín „deschooling“ (odškolnění) vytvořil Ivan Illich ve své knize z roku 1971 „Deschooling Society“, v níž argumentoval pro zrušení masového vzdělávání. Vzhledem k tomu, že se toho nikdy nedočkal, a i dnes se zdá jeho sen nepravděpodobným, termín „deschooling“ změnil trochu význam. Je...

pokračovat ve čtení

Jak dětem odpíráme fyzickou aktivitu, kterou tolik potřebují

Kontrolování, organizování a ochraňování snižuje aktivitu a zdraví dětí Většina mých článku o svobodné hře pojednává o duševních přínosech, které dětem tato aktivita přináší (např. zde ). Dnes se ale budu zabývat především přínosy tělesnými. Děti si hrají, často velmi energicky. Jsou takové od přírody. Tímto způsobem rozvíjejí svou fyzickou kondici a schopnost pohybovat se koordinovaně....

pokračovat ve čtení

Co mě naučilo hraní Minecraftu

Táta parťák tuhle na TEDexu mluvil o radosti z Minecraftu. Jak už jsem psala minule a předminule, Minecraft je v našem pojetí unschoolingu aktuálně zásadní věc, a tak mě to trochu rozpřemýšlelo a leccos se mi objasnilo. Jednou větou: hrát s dítětem hodně Minecraft je skvělé pro osahání si a překračování vlastních komfortních zón. Dějou se mi při tom...

pokračovat ve čtení

Spojující rodičovství (Connected Parenting) – Zkoumání vlastních slabostí

Stáváme se rodiči s vlastním a jedinečným balíkem zkušeností, slabostí a silných stránek, které tvarují naše názory. Náš pohled na sebe samé jako na rodiče, na naše děti, naše očekávání a schopnost zvládat změnu, kterou našim životům způsobily děti. Prozkoumání toho balíku nám může vskutku otevřít oči a změnit život. Jaké jsou vaše silné stránky?...

pokračovat ve čtení

Spojující rodičovství (Connected Parenting) – Posilování spojenectví mezi sourozenci

Rozebírali jsme hlavně propojení mezi rodiči a dětmi, ale myslím, že do tohoto tématu zapadá i podpora spojenectví u sourozenců. Všichni chceme, aby se našim dětem dařilo dobře, aby tu byly pro sebe navzájem a utvořily mezi sebou celoživotní pouto. Ale čím to podpořit? Zkusme něco z toho, co děláme u nás… Nesrovnávejme Nikdy děti neporovnávejte!...

pokračovat ve čtení