Lidé jsou různí…

Existují (mj.) lidé poddajní, přizpůsobiví, takoví, se kterými bývá většinou snadné se domluvit. Existují (mj.) lidé svérázní, neústupní a velmi svéhlaví, takoví, které jen tak na vařenou nudli neutáhnete. Se zástupci obou těchto typů mám, řekla bych, velmi blízký vztah. Jsou to mí dva starší synové. Pokud by chodili do klasické...

pokračovat ve čtení

Škola bere mladým jejich „proč“

Mnoho mladých lidí se dnes cítí ztraceně. Někteří nedokážou dát svému životu směr a nakonec uvíznou u rodičů. Jiní bezcílně střídají různá zaměstnání, které je nebaví a nenaplňují. Za všemi těmito potížemi stojí nedostatek sebeřízení. Mladí lidé se zmítají na vlnách života, protože nemají kormidlo, které by jim udávalo směr. A o ta kormidla je...

pokračovat ve čtení

Učení není vzdělávání

Učení se je celistvý zážitek mysli, těla a vlastního já ve vztahu ke světu. Když zvednete pomeranč, cítíte jeho strukturu a váhu v ruce. Cítíte vůni vydávanou jasně zbarvenou kůrou. Pokud máte hlad, oloupete si jej a rozdělíte, abyste si ho vychutnali kousek po kousku. Čerstvý pomeranč je plný fytonutrientů, vlákniny, minerálů a vitamínů, které podporují...

pokračovat ve čtení

Seznamte se se školou bez tříd, učeben a osnov

„Přichází nám kolem sedmdesáti dotazů týdně z celého světa od lidí, kteří se chtějí přijít podívat na to, co tady děláme.“ říká Rob Houben, manažer školy Agora v Roermondu v Nizozemí, jehož funkce se podobá klasickému řediteli. „Většinu z nich odmítnu, nemám na to prostě čas!“ Je jasné, že takový zájem je důkazem nekonvenčního...

pokračovat ve čtení

Technologie dětem devastují mozky, zachrání je vztahy a sebeřízení

Čas, v němž dospělí více než jindy zasouvají dětem technologie hlouběji do batohů, zamykají smartphony ve školních šatnách nebo doma a své svědomí odevzdávají do spárů strachu, za nějž předávají zodpovědnost dětem, se nachýlil (září, zpět do škol – většinou). Mám dojem, že všichni už se k používání technologií dětmi a obecně k obavám ze...

pokračovat ve čtení

Finské školství aneb „Finský vzdělávací zázrak“ očima finského učitele

Finský systém školství je vzorem k nápodobě mnoha „odborníkům“ na vzdělávání v ČR. Proslýchá se o něm, že je jeden z nejlepších. Mezi aktéry finského vzdělávacího systému údajně panuje důvěra. Té má být dosahováno především celospolečenským konsenzem v tom, že vzdělávání je prioritou, je proto třeba vysokých investic do veřejného školství a zároveň usilovat o rovnost (vysoké)...

pokračovat ve čtení