Zdá se jim o školách a ty sny nejsou nikdy hezké

Sny o školách jsou běžné u dospělých osob jakéhokoli věku. V obecných průzkumech snů zaujímá ocitnutí se ve škole místo mezi pěti nejčastějšími sny, a to dokonce i u dospělých, kteří už nechodili do škol desítky let (například Mathes et al., 2014). V těchto studiích testovaní jednoduše zatrhli na seznamu obsahy svých snů. Tyto studie nám neříkají...

pokračovat ve čtení

Proč se Sudbury školy nesnaží měnit svět

Většina pedagogů vyznává jako jeden ze svých cílů touhu změnit svět. Tohle se prohlašovalo za cíl vychovatelů a vzdělavatelů po stovky nebo dokonce tisíce let a je to cíl, který prakticky definuje celé moderní vzdělávání. Samotná slova „změna světa“ jsou používána v prohlášeních o poslání škol na všech úrovních, ve všech kulturních či politických proudech a zejména...

pokračovat ve čtení

Mrká komár?

Zásadní otázky u nás přicházejí často hned po probuzení, když si všichni ještě hovíme v posteli.  Před pár lety (šestiletá) to bylo: „A mamí, mrká komár?“ Včera přišlo (po mém a partnerově lítání ve větrném tunelu): „A mamí, když parašutista padá, letí rychlejc než člověk v tom tunelu?“ A předevčírem (desetiletá): „A mamí, když kráva přežvykuje a má ty čtyři...

pokračovat ve čtení

Mami, jak daleko je měsíc?

První měsíc v systému zvaném škola je za námi. Po tom, co ustaly otázky typu: ,,Kdy už půjde do školy?“, začaly přicházet otázky: ,,Jaký máte režim?“,,Co už umíte?“. Většina lidí asi vidí pod domácí školou dopoledne strávené nad sešity, trénink psaní, čtení atd. My to máme jinak! V první řadě považujeme za...

pokračovat ve čtení

Vina a trest

Existuje více důvodů, proč se můžeme rozhodnout neudělat něco špatného, i kdyby nám to mělo přinést nějaký benefit. Rád bych se zde zabýval dvěma motivacemi. Tou první je strach z následků takového činu; to může být typicky nějaký trest (v nejrůznějších podobách). Tou druhou je touha být sám se sebou spokojen, cítit se...

pokračovat ve čtení

Povinné školství jako prostředek kolonizace a kulturní genocidy původních obyvatel

Po celém světě dodnes žije v internátních školách stovky tisíc domorodých dětí. Společenství původních etnik si po celé Kanadě připomínají 30. září jako tzv. Orange Shirt Day („Den oranžových košil“). Během tohoto dne Kanaďané vzpomínají na tisíce domorodých dětí, které zemřely v internátních školách, a uvažují o mezigeneračním traumatu souvisejícím s tímto systémem. Podobné systémy povinného školství s ničivými...

pokračovat ve čtení

Summerhill v odpovědích tamního učitele

Shodou okolností jsem měl před pár týdny možnost mluvit s novináři iDNES o mé práci učitele na anglické škole Summerhill. Rozhovor to byl poměrně dobře postavený a čtenáři se měli možnost dozvědět o základních principech demokratických škol. Téma komplikované, které v dnešní době rezonuje. Bohužel nejen z diskuze pod článkem a na Facebooku, ale i z mých občasných debat s přáteli a kolegy...

pokračovat ve čtení

S klesající svobodou dětí klesá i jejich kreativita

Nový průzkum naznačuje, že kreativita školáků klesá. Jestli je něco, v čem Američané mezinárodně vynikají, pak je to kreativita. Americká vynalézavost je obdivována všude. USA nejsou nejbohatší zemí (alespoň ne podle procenta chudoby ve společnosti), ani nejzdravější (od toho jsou daleko), ani země, jejíž děti dosahují nejlepších výsledků v testech (navzdory úmyslům...

pokračovat ve čtení

Nadvláda neurotypiků ve vzdělávání

Strukturované učení mi nikdy moc nešlo. Vyloučili mě z mateřské školy, protože jsem příliš často utíkal, a taky se mi nějak zvláštně podařilo odpadnout ze studia čtyř vysokých škol. Neprošel jsem žádnými testy, ale tak nějak jsem si o sobě začal myslet, že jsem nějakým způsobem “neuro-atypický”. „Neurotypický“ je termín užívaný zejména v komunitě...

pokračovat ve čtení