Nie každý sa venuje domácemu vzdelávaniu

Nie, všetci teraz nemajú domáce vzdelávanie! Ak zhorí obytný dom a jeho obyvatelia musia dočasne žiť v stanoch, tak nehovoríme, „Každý teraz kempuje!“ čo je v súčasnosti veľká zábava a populárna aktivita. So samotným slovom „homeschooling” sa pre spoločnosť spája už dosť problémov, aj bez zapletenia sa do krízového riešenia online vzdelávania v súčasnosti, ktorému mnohí...

Slib s velkým „S“

Výhled z okénka školního autobusu byl mým prostorem ke snění. Ke snění o místě, kde bych nemusela nosit to, co mi bylo diktováno. Abych vypadala jako 300 dalších dětí v našich stejnokrojích. S logem označujícím, kam patříme, které ale vůbec nevyjadřovalo, kdo jsem. Modrý svetřík, bleděmodré tričko, šedá sukně a vlněné punčocháče. A jako tečka černé...

Jak bychom měli regulovat domácí vzdělávání? „My“ nijak.

Nutkání ovládat myšlenky a chování ostatních lidí, zejména když zpochybňují široce rozšířená přesvědčení a zvyky, je jedním z nejhanebnějších rysů lidské povahy. Socrates byl odsouzen k smrti za to, že vybočoval z řady, tomu stejnému jen o vlas unikl Galileo. Jsou to extrémní případy, ale až příliš často se setkáváme s mnohem běžnějšími škodlivými pokusy ovládat lidi...

Patří koncept lidských práv do rukou států?

Státní instituce se neptají každého jednotlivého člověka kdo jsi, co cítíš a co potřebuješ. Pocity i potřeby konkrétních lidí se ztrácí v rozhodnutích mocných. Tito a další lidé jsou si toho vědomi. A vy?   Začlenění myšlenky lidských práv do mezinárodního práva by mohlo být jedním z významných morálních úspěchů historie lidí. [1] Zdá se, že...

Epidemie koronaviru by mohla vést k masovému domácímu vzdělávání

Jak uvedl v rozhovoru pro New York Times Kevin Carey z organizace New America think tank (americká instituce zaměřující se na výzkum veřejné politiky, včetně národní bezpečnosti, technologie, vzdělávání a dalších oblastí, pozn. překl.), epidemie koronaviru by mohla vést k „rozsáhlému neplánovanému experimentu s masovým domácím vzděláváním“. Po celém světě se stupňuje strach z epidemie koronaviru...

Boj se středoškolským vzděláním

Na gymnázium jsem nastoupila v tom nejzranitelnějším věku svého života a po osmi dlouhých letech necítím, že by se na tom něco změnilo. Čas studia byl naplněn mnoha okamžiky, přesto jsem schopna reflektovat pouze poslední čtyři roky, které mne v mnohém změnily, v mnohém utvrdily a měly na mne největší vliv. Když se zamyslím nad mým...

Děti při svých hrách dodržují zlatá pravidla férovosti

Férovost je předpokladem hry a hra učí děti férovosti. Příspěvek vyšel v reakci na článek Marca Bekoffa s názvem „Psi při svých hrách dodržují zlatá pravidla férovosti“. Jsem dlouhodobým obdivovatelem Marca Bekoffa a jeho výzkumu hry mezi psovitými šelmami (vlky, kojoty, psy a jinými). Proto mne velmi potěšil jeho nedávný článek na blogu Psychology Today nazvaný...

Unschoolovaný Asheville: Jak vypadá den v životě nejtroufalejšího homeschoolingového hnutí

Typický ZigZag den může zahrnovat rybaření, výrobu ptačí budky, rozebírání televize, zahrabávání se do písku, provádění pokusů s balónky, karetní hry či závody s magnety, i kočičí taneční párty. Angela Wilhelm/Asheville Citizen Times   Jednoho pochmurného pondělního rána si na úpatí kopce v zahradě za domem skupina dětí vyjednávala svá vlastní pravidla hry na ukořistění...

S hraničním dítětem na hranici systému

Mám úžasného syna. Velmi mi otevřel oči, jen co se narodil. S ním totiž nic není takové, jak by mělo být. Tedy v měřítkách všech různých tabulek, percentilů a škatulek. A že jich ale je! Netvrdím, že jsou zcela špatné, pokud ovšem slouží lidem a lidství. V naší společnosti však ale stojí vysoko nad námi i nad...