Něco víc o tom, že vnitřně řízené vzdělávání není cesta do pekel…

8. února vyšel na Aktualne.cz článek paní Hronové s provokativním názvem Zrušme povinnou školní docházku, je to vězení, žádá projekt Svoboda učení Začnu pozitivně: je báječné, že paní redaktorka přibližuje téma, o němž většina lidí zatím ani neslyšela, totiž, že kromě modelu tradičního vzdělávání, kde všechno řídí dospělí, existuje i model vzdělávání, které si...

Partnerství mezi zkušenostním učením a cestováním

Oxfordský slovník definuje učení jako „Získávání znalostí či schopností prostřednictvím zkušeností, studia, či výuky“. Již tato krátká definice nám naznačuje, že učení může probíhat různě. Začněme rozčleněním této přijímané definice tak, abychom mohli lépe porozumět různým druhům učení. Všechny formy učení mají stejný cíl, a to získání znalostí, schopností či dovedností a rozvoj žáka. Ovšem...

Vzít učení do vlastních rukou: Jak školy mohou mrzačit studenty

Školy nás často činí závislými na školství tak, že nás přesvědčí, že jsou tím nejlepším místem pro vzdělávání, které můžeme najít. Školy se jistě snaží podpořit kompetence studentů. Jejich prohlášení pravidelně obsahují věty o cíli, kterým je vyprodukovat „celoživotní studenty”. Domnívám se, že většina učitelů a pracovníků škol se obdivuhodně snaží tohoto...

Svoboda vzdělávání je pro všechny děti, ale ne pro všechny rodiče

Cesty života jsou nevyzpytatelné, a nebo taky, když na vzdělání záleží. Šárka s rodinou jsou úžasným příkladem toho, že kdo hledá cestu, najde ji. A nebo taky, jak se říká: “Když nemůže hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře.” A když už ani “hora” není to pravé ořechové, tak je potřeba “uplácat si horu novou” a z ní...

Billie Eillish vítězkou Grammy i díky domácímu vzdělávání

Eilish začala psát svoje písně již v mládí, všechno to začalo při domácím vzdělávání. Jejich matka Maggie Baird vzdělávala Eilish a jejího bratra doma a jedním z předmětů, které je vyučovala, bylo psaní písní. Jedním z domácích úkolů bylo vytvořit píseň, kterou nakonec dokončila Eilish jako první. Školní systém pomáhá formovat, kdo jsme a kým se staneme,...

Domácí vzdělávání jako nejchytřejší způsob vzdělávání dětí ve 21. století? 5 důvodů, proč by tomu tak mohlo být

Domácí vzdělávání už není tím, čím bývalo dřív. Hnutí domácího vzdělávání se v USA začalo rozšiřovat v 80. a 90. letech minulého století a pro rodiče – katolíky v té době představovalo způsob, jak děti vzdělávat a současně vést k víře. V dnešní době nabývá domácí vzdělávání obecnější formu odmítání mainstreamu. Děti vzdělávané doma mají stejný přístup k online výuce, k možnostem...

Proč byl Steve Jobs, a ne Bill Gates, skutečným vizionářem v oblasti vzdělávání

Když dojde na debatu o reformě vzdělávání, rozdělí se veřejnost na dva tábory: ten, který chce dosavadní hromadný povinný systém výuky zlepšit skrze ladění a vylepšování, a ten, který touží vybudovat něco zcela nového a odlišného. Není překvapením, že Steve Jobs, spoluzakladatel Apple, byl součástí tábora „Think Different“ (mysli jinak, pozn. překl.) a propagoval možnost...

Dopis rodičům

Naši milující rodiče, jsme moc šťastní, že jste žijícím dílem našich životů – uvědomujeme si, že jiní to štěstí nemají a jejich rodiče již nejsou mezi živými – někteří své rodiče řízením osudu dokonce ani nepoznali. Jsme vděční, že máme tu šanci být s vámi v interakci, a cítíme vaši lásku za všech okolností...

Pohled zvenku/zevnitř – nahlédnutí do života školy Sudbury Valley

Po tolika letech, co jsem se o Sudbury školy zajímala, založila několik podobných škol v Holandsku, a také pomáhala dalším takovým školám v Evropě, jsem konečně navštívila Sudbury Valley v průběhu školního roku. Byla jsem tam předtím už dvakrát v rámci letních workshopů v letech 2005 a 2008. Viděla jsem budovy, povídala si se zaměstnanci a získala tak představu,...

Učitelé z mateřských škol se přimlouvají za štěstí dětí

Jak mohou učitelé vnést do vzdělávací strategie více selského rozumu a soucitu? Výzkumy hovoří jasně. Akademické vzdělávání ve školkách nemá žádný dlouhodobý přínos. Naopak, v podstatě může v delším časovém horizontu uškodit. Nezmenšuje propast ve vzdělání mezi chudými a bohatými, i když je to nejčastější udávaný důvod pro toto vzdělávání. O trochu zlepšuje výsledky akademických testů v 1. třídě,...