Zaklínadlo jménem připravené prostředí

Nedávno se mě jeden známý zeptal, co pro mě znamená připravené prostředí. Díky němu jsem se zamyslela nad tím, jak se moje vnímání nejen tohohle pojmu, ale i vzdělávání a učení vůbec za posledních pár let posunulo. Když jsem se těmihle tématy začala před 11 lety zaobírat, bylo prostřední dceři pár měsíců, mně...

Co bylo ve škole? Dobrý …

Kdybych já byla dítě, nebyla bych jako Greta a nesoustředila bych se na klima. Udělala bych jinou kampaň. Kampaň za to, že nebudeme rodičům odpovídat na to, jak jsme se měli ve škole: „Dobrý…“ Ale kampaň za to, že rodičům každý den budeme odpovídat pořádně, kompletně a poctivě a to tak dlouho, dokud...

Svobodná škola Summerhill, aneb jak se učí děti z „volného chovu“

Platí v ní 450 „zákonů“, nečekají vás tam však žádné vyučovací hodiny, domácí úkoly ani testy. Přestože mohou neobvyklé vyučovací metody Summerhillské školy působit neuvěřitelně, její ředitelka je přesvědčená, že jsou její „děti z volného chovu“ perfektně připravené na život. Summerhill, nejstarší z „demokratických“ či „svobodných“ škol, stojí uprostřed idylického pozemku v anglickém městě Leiston....

Drahá školo

Ještě dlouhou dobu mi budete říkat, že neposlouchám, že dostatečně nevěnuji pozornost. Budete trvat na tom, že „mi je jedno“, že jsem líný. V nejlepším případě, snílek. Nalezne se však neurologické vysvětlení. Poskytnete mi léčbu, a více času na dokončení testu a kalkulačku. A lék… na můj snící mozek. „Budeš se cítit dobře: Podívej,...

Uzdravená lidskost

Jeho oči říkaly, co chtělo křičet jeho srdce: „Tak jsem hotov s tímto nesmyslem!“ Podíval se na mě, když jsem si znovu pročítala zadání jeho domácího úkolu. Snažila jsem se působit povzbudivě a znít pozitivně, přestože jsem přesně věděla, jak se cítí, ale namísto soucitu jsem spřádala síť z frází: „Pojďme do toho!...

Mozek je stroj na učení (a zapomínání) … co to znamená pro Sebeřízené vzdělávání?

Lidé se často obávají, že neúčastní-li se vzdělávání v konvenčních školách, nebudou si toho tolik pamatovat. Výzkum však ukazuje, že si pamatujeme jen nepatrné množství z toho, co se ve škole vyučuje. Výzkum také ukazuje, že si lépe pamatujeme, když se učíme z vlastního zájmu. Ti, kteří zvažují cestu sebeřízeného vzdělávání ve světě...

Vstříc škole zítřka

Rozhovor Christopha Schuhmanna, zakladatele Školy života v Hamburku s Jesperem Juulem. Christoph Schuhmann: Když děti přijdou do školy, říká se jim, že mají dělat to nebo tamto, navzdory tomu, že je právě možná zajímá něco úplně jiného. Je to však školní rozvrh, co stanovuje předmět výuky. Proto se zde nabízí otázka,...

Škola v defenzívě

Neměli bychom už déle brát za normální skutečnost, že současná škola ničí integritu tak mnoha lidí. Školy se z tohoto hlediska na rozdíl od rodičů nacházejí v defenzivě, protože stále mají tendenci shazovat vinu na „náročné“ žáky a jejich rodiče. Rodičům se vytýká, že zaprvé špatně vychovávají své děti, a zadruhé, že jsou nadměrně kritičtí...

Rozhovor s Elin Morgan

Kolik let je tvému dítěti a jak dlouho praktikujete worldschooling? Jak jste začali? Mému synovi bude brzy 14 let. Vždy jsme byli unschooleři, nikdy nechodil do školy. Vyrazili jsme na cesty a stali se worldschoolery, když mu bylo 8 let. Opustili jsme New York, kde jsme tehdy žili, a odvezla jsem nás a dvě...

Nechme děti učit jen to, co samy chtějí

ÚVOD Většině z vás se patrně po přečtení tohoto nadpisu naježí chlupy na těle. „Cože? Nechat ty spratky bez pevné autority? Bez hranic? Blbost! Návrat na stromy.“ Cítím proto nejprve nutnost vysvětlit stručně pointu a vyloučit chybnou interpretaci. Opravdu si nemyslím a netvrdím, že dítě nepotřebuje vedení. Ano, potřebuje naší pomoc. Některý dítě více...