Jak se děti učí odvaze ve věku přehnané péče

Je nebezpečné snažit se chránit děti před všemi nebezpečími. Na jaře 2008 uprostřed slunečné neděle zanechala Lenore Skenazy, obyvatelka Queens v New Yorku, svého devítiletého syna v obchodním domě Bloomingdale’s v centru Manhattanu, dala mu pár čtvrťáků, 20 dolarů pro případ nouze, mapu a průkazku na metro. Políbila ho (předpokládám) a řekla mu, že domů může...

Výchova k občanství a dějepis = Indoktrinace, propaganda, demagogie?

Indoktrinace je blízká příbuzná socializace i edukace. Zatímco Indo má spíše negativní konotace, tety Soci a Edu jsou běžně přijímány za nástroj reprodukce hodnot, zřídkakdy vnímaných coby negativní, nežádoucí. Jste-li dítětem, na nějž dospělí působí svými nápady, životními postoji, kognitivními strategiemi nebo profesními metodikami, jste z definice toho pojmu indoktrinováni. Lidé jsou společenským...

Povinně volitelná – Šikana

Třináctiletá Julie spáchala před lety sebevraždu a Svoboda učení o tom znovu sdílela informace. Proč po tolika letech opět vířit prach? Ptal se kdosi… Jak se cítíte nemůžete-li skončit, odejít, vyřešit problém dobrovolným rozhodnutím o sobě? Jak vám je v prostředí s lidmi, zlehčují-li, nevšímají si, popírají-li násilí páchané na vás? „Vždyť se jim ve škole...

Odliv vyšší střední třídy mimo veřejné vzdělávání aneb Regulátorovo (další) falešné dilema

„Odliv lidí ze stávajícího systému vzdělávání je příčinou polarity společnosti!“ Odborníci na vzdělávání druhých lidí, resp. na vzdělávání všech dětí se předhánějí ve věštbách: Hrozí opt out lidí z vyšší střední třídy mimo veřejné vzdělávání. Hrozí další zvyšování nerovnosti v přístupu ke vzdělávání i zvětšující se rozdíly v tomto směru mezi regiony. Zdroj: Eduin...

Unschooleři nejsou produkty

Pohled dospělé unschoolerky. Čas od času se vždycky odněkud vynoří jedna opakující se otázka – jaký že typ člověka vlastně „produkuje“ unschooling. Lidé mají potřebu zjistit, jaký produkt na konci tohoto výrobního řetězce vlastně vzniká. Když na to narazím, vždycky ve mně hrkne. Vím, že to není myšleno zle. Lidé...

Dokážeme merať vzdelanie?

V Amerike a v mnohých ďalších moderných národoch sme posadnutí meraním. Naším mottom by pokojne mohlo byť: „Ak sa to nedá spočítať, neráta sa to.“ Obzvlášť posadnutí sme meraním a hodnotením vzdelania detí a s legislatívou No Child Left Behind („Žiadne dieťa nebude zaostávať“) sme v tejto posadnutosti zrejme dosiahli vrcholu. Naše deti sa stali pešiakmi v hre,...

Technologie a děti

Technologie a děti… téma! V posledních letech hýbe světem, minimálně světem rodičů. Nebudu psát o tom, jak jsou počítače úžasná věc, díky které se děti můžou naučit vyhledávat a třídit informace, ani obhajovat fakt, že Minecraft je naprosto unikátní na rozvoj prostorové představivosti (atd.), ani to, že děti hrají často v rámci kolektivu (nejsou to...

Unschooling a oběti vs. vědomá rozhodutí

I když unschooling a sebeřízené vzdělávání (rozuměj život) neznamená, že jsme se svými dětmi neustále, vsadím se, že “toho” taky někdy máte nad hlavu. Děti, které znám, v sobě mají zřejmě někde zabudované nějaké perpetuum mobile, protože jinak nechápu, kde se v nich ta neustálá činorodost bere. Jsem ve třetím trimestru třetího těhotenství...