Zatím žádné komentáře

A na ďáblovy pokyny stvořili jsme školu…

„A na ďáblovy pokyny stvořili jsme školu.

Dítě miluje přírodu: umístili jsme jej do uzavřených místností.

Dítě má rádo, když je jeho činnost k užitku: způsobili jsme, že je bezúčelná.

Rádo se pohybuje: donutili jsme jej být v klidu.

Rádo se dotýká věcí: zapojili jsme pouze jeho mozek.

Rádo používá své ruce: přichází do kontaktu s myšlenkami a názory.

Rádo mluví: donutili jsme ho mlčet.

Chtělo by přemýšlet a uvažovat: nutíme ho,aby se učilo zpaměti.

Chtělo by hledat poznání a vědu: naservírovali jsme mu ji již kompletní.

Chtělo by se nadchnout: vymysleli jsme tresty.

A děti se tedy naučily to, co by se samy nenaučily: naučily se zatajovat, naučily se podvádět a naučily se lhát.“

Autorem tohoto projevu je Adolph Ferrière (1879-1960), spoluzakladatel Ligue internationale pour l’Éducation Nouvelle (LIEN, Mezinárodní liga pro nové vzdělávání – pozn. SU). Učinil ho během prvního setkání kongresu pro nové vzdělávání v Calais roku 1921, který byl výsledkem mírového hnutí, jež vzniklo po první světové válce. Zdálo se, že jedinou a nejúčinnější možností, jak zajistit do budoucna mír ve světě, je u mladších generací rozvíjet respekt k jiným lidským bytostem vhodným vzděláním. Tímto způsobem mohou vzkvétat pocity lidské solidarity a bratrství, které jsou protipólem války a násilí. 

[dropshadowbox align=“center“ effect=“lifted-both“ width=“300px“ height=““ background_color=“#ffffff“ border_width=“1″ border_color=“#dddddd“ ]Co je SvobodaUčení.cz? Čtěte zde.[/dropshadowbox]

Mezi spoluzakladateli figurují osobnosti jako John Dewey, Jean Piaget, Maria Montessori, Beatrice Ensor, Adolphe Ferrière, Elisabeth Rottenet a A.S. Neill (zakladatel Summerhillu – pozn. SU).

Další kongresy se uskutečnily v letech 1923, 1925, 1927, 1929, 1932 a byly přerušeny druhou světovou válkou roku 1936.

Zde můžete shlédnout dokumentární film nazvaný Révolution école 1918-1939 (bohužel pouze ve francouzštině, ale plný úžasných historických snímků), který byl nedávno odvysílán ve Francii.

🌍 Líbil se vám tento článek? Jeho překlad vznikl díky práci dobrovolníků. Znáte nějaký jiný, který by stál za překlad, nebo chcete také nějaký přeložit? Zapojte se do skupiny Překládáme se SvobodouUčení.cz.

❤ Sledujte Svobodu učení na Facebooku, dostávejte upozornění na nové články, diskutujte s podobně smýšlejícími lidmi, prostě buďte s námi 🙂

🏠 Pojeďte s námi na pobyt do Svobodomu a poznejte nové, podobně smýšlející lidi, pro které dobrovolnost ve vzdělávání není prázdným pojmem!

Aktuální pobyty se Svobodou učení
    • (bude vyhlášeno)

Přečtěte si také

  • Nie každý sa venuje domácemu vzdelávaniuNie každý sa venuje domácemu vzdelávaniu Nie, všetci teraz nemajú domáce vzdelávanie! Ak zhorí obytný dom a jeho obyvatelia musia dočasne žiť v stanoch, tak nehovoríme, „Každý teraz kempuje!“ čo je v súčasnosti veľká […]
  • Názor: ke vzdělání nepotřebujeme školy ani univerzityNázor: ke vzdělání nepotřebujeme školy ani univerzity The Big Issue (nezávislá nezisková organizace, která se věnuje podpoře a vytváření pracovních příležitostí pro bezdomovce, diskriminované a znevýhodněné lidi, pozn. SU) se zabývá […]

Přečtěte si také

  • Nie každý sa venuje domácemu vzdelávaniuNie každý sa venuje domácemu vzdelávaniu Nie, všetci teraz nemajú domáce vzdelávanie! Ak zhorí obytný dom a jeho obyvatelia musia dočasne žiť v stanoch, tak nehovoríme, „Každý teraz kempuje!“ čo je v súčasnosti veľká […]
  • Názor: ke vzdělání nepotřebujeme školy ani univerzityNázor: ke vzdělání nepotřebujeme školy ani univerzity The Big Issue (nezávislá nezisková organizace, která se věnuje podpoře a vytváření pracovních příležitostí pro bezdomovce, diskriminované a znevýhodněné lidi, pozn. SU) se zabývá […]

Přečtěte si také

  • Nie každý sa venuje domácemu vzdelávaniuNie každý sa venuje domácemu vzdelávaniu Nie, všetci teraz nemajú domáce vzdelávanie! Ak zhorí obytný dom a jeho obyvatelia musia dočasne žiť v stanoch, tak nehovoríme, „Každý teraz kempuje!“ čo je v súčasnosti veľká […]
  • Názor: ke vzdělání nepotřebujeme školy ani univerzityNázor: ke vzdělání nepotřebujeme školy ani univerzity The Big Issue (nezávislá nezisková organizace, která se věnuje podpoře a vytváření pracovních příležitostí pro bezdomovce, diskriminované a znevýhodněné lidi, pozn. SU) se zabývá […]

Přečtěte si také

  • Nie každý sa venuje domácemu vzdelávaniuNie každý sa venuje domácemu vzdelávaniu Nie, všetci teraz nemajú domáce vzdelávanie! Ak zhorí obytný dom a jeho obyvatelia musia dočasne žiť v stanoch, tak nehovoríme, „Každý teraz kempuje!“ čo je v súčasnosti veľká […]
  • Názor: ke vzdělání nepotřebujeme školy ani univerzityNázor: ke vzdělání nepotřebujeme školy ani univerzity The Big Issue (nezávislá nezisková organizace, která se věnuje podpoře a vytváření pracovních příležitostí pro bezdomovce, diskriminované a znevýhodněné lidi, pozn. SU) se zabývá […]

Přečtěte si také

  • Nie každý sa venuje domácemu vzdelávaniuNie každý sa venuje domácemu vzdelávaniu Nie, všetci teraz nemajú domáce vzdelávanie! Ak zhorí obytný dom a jeho obyvatelia musia dočasne žiť v stanoch, tak nehovoríme, „Každý teraz kempuje!“ čo je v súčasnosti veľká […]
  • Názor: ke vzdělání nepotřebujeme školy ani univerzityNázor: ke vzdělání nepotřebujeme školy ani univerzity The Big Issue (nezávislá nezisková organizace, která se věnuje podpoře a vytváření pracovních příležitostí pro bezdomovce, diskriminované a znevýhodněné lidi, pozn. SU) se zabývá […]