Zatím žádné komentáře

Milí učitelé a “odborníci” na vzdělávání, dejte už těm dětem pokoj

Miliony let evoluce nám daly jeden úžasný nástroj učení. Tak skvělý, že jej využívá nejen člověk, ale i všichni ostatní savci. Jeho výzkumu se věnují i mnozí vědci. Ten nástroj se jmenuje hra.

Povinná školní docházka byla zavedena před 150 lety. Proč vznikla a co je jejím cílem je všeobecně známo.

Sebeřízené vzdělávání (založené právě na těch milionech let evoluce a předpokladu, že všichni lidé se učí od narození naprosto přirozeně právě to, co potřebují k životu ve společnosti, v níž žijí) fungovalo miliony let a funguje stále. Existuje už mnoho studií, které to potvrzují.

Ti z nás, kdo mají děti, vědí, že dítě je vědec. Učí se od chvíle, kdy se narodí (vlastně už předtím) a nepřestane, dokud mu jeho nadšené zkoumání světa nezatrhne někdo, kdo má nad ním moc a myslí si, že ví lépe než ono dítě, co je pro něj dobré a co by se mělo učit.  

Takže tu máme důkazy:

  • Miliony let evoluce
  • Vědecké studie
  • Pozorování vlastních i cizích dětí
  • Nefunkční systém státního školství

A přesto jsme stále označováni za fanatiky, radikály a blázny. Přesto jsme terčem útoků a zesměšňování ze strany mnohých učitelů a “odborníků” na vzdělávání. Přesto většina škol stále vypadá téměř stejně jako před sto lety.

Víte co?

Milí učitelé a “odborníci” na vzdělávání, dejte už těm dětem pokoj.

Přečtěte si také

  • Problém tradičního školstvíProblém tradičního školství Běžné způsoby učení jsou obecně jednostranné. „Učitel“ přednáší poznatky ve formě závěrů prostřednictvím slov a obrazů a od „žáků“ se očekává, že budou tyto poznatky a závěry bezchybně […]
  • O svobodě (jak jinak)…O svobodě (jak jinak)… „Svět postrádá správnou definici slova svoboda. Při použití stejného výrazu nemáme na mysli tutéž věc.“ Abraham Lincoln Jak se tak kolem sebe ptám, zjišťuji, že: Pro někoho je svobodou […]
mm

Zdeňka Šíp Staňková

www.detijsoutakylidi.cz | facebook.com/detijsoutakylidi | Dnes už vím, že unschooling jsem v sobě měla odjakživa, jen jsem své přesvědčení nedokázala přesně definovat a pojmenovat. Vymáhání poslušnosti, arogance většiny učitelů, příkazy, zákazy, tresty a odměny v klasickém školství a hlavně narození mých tří dětí a několikaletá práce učitelky v mateřské škole mě přivedla k úvahám o jiných možnostech vzdělávání a později (nejen) díky knihám Johna Holta k přesvědčení, že unschooling je filozofie, která je mi ze všech alternativ nejbližší. Dáme-li dětem důvěru a svobodu učit se přirozeně, budeme-li je respektovat jako plnohodnotné bytosti a ne jako prázdné nádoby, které je třeba naplnit, uděláme první krok k tomu, aby z nich vyrostli spokojení dospělí. Zabývám se také dodržováním práv dětí a rodičů ve školách a píšu blog.