Zatím žádné komentáře

Uberizace vzdělávání

Uber převrátil způsob přepravy naruby. Airbnb transformovalo ubytování a krátkodobé pronájmy prostorů. Netflix byl průlomem na poli zábavy „na vyžádání“. Ve všech těchto případech inovativní a pružné myšlenky soutěžily se zavedenými a zastaralými modely. A zvítězily.

Cítím lítost vůči taxikářům, kteří investovali spoustu peněz za, nyní téměř bezcenný, odznak, ale upřímně si nepamatuji, kdy jsem naposled volala taxi. Navíc oblíbenost Uberu přivedla další konkurenci, takže když se vám nelíbí Uber a jeho praktiky, jsou tu další společnosti jako Lyft, které rychle získávají svůj podíl na trhu sdílené dopravy. Disruptivní inovace mohou zprvu působit napětí. Trh se musí přizpůsobit, normy změnit a lidé přeškolit. Ale větší výběr a variabilita v různých hladinách cen i služeb jsou ve výsledku obecně pro všechny přínosem.

Pravá genialita těchto tří příkladů inovací, které kompletně změnily své obory, tkví v tom, že jednoduše obešly stávající, rigidní model přímo k zákazníkovi a poskytly koncovým uživatelům službu, která byla nesrovnatelně lepší než dosavadní stav. Navíc využily nejlepší dostupné technologie k transformaci oblastí, kde jsou aplikovány. Myslím, že by stejná radikální inovace mohla fungovat ve vzdělávání, neboť nové a flexibilní způsoby učení postupně rostou a nahrazují existující konvenční školství. Konec konců pro ty, kteří je chtějí, jsou taxíky stále dostupné, ale je k dispozici mnohem větší výběr.

Možnosti vzdělávání mimo zavedený školský systém jsou téměř bez hranic a už dnes vidíme, jak mnoho z nich získává popularitu. Khanova škola se stala synonymem pro bezplatné, vysoce kvalitní online vzdělávání dle vlastního výběru. Za ní následují další platformy jako např. Duolingo, Coursera, HarvardX nebo MIT OpenCourseWare. YouTube dělá učení jednoduchým a zajímavým – ať už se já snažím naučit, jak správně nadrobno nakrájet celer, moje šestiletá dcera studuje, jak konzervovat a napichovat brouky, které sbírá nebo se můj osmiletý syn učí nové triky na skateboardu. S posledním příkladem souvisí i nedávný článek časopisu Forbes o budoucnosti učení, který popisuje, proč se skateboardisti tolik zlepšovali uprostřed osmdesátých let dvacáteho století. Ukázalo se, že v té době se masově začala rozšiřovat skateboardová videa díky nové technologii videorekordérů a dovednosti jezdců se tím rychle zlepšovaly. John Greathouse, přispěvatel magazínu Forbes, píše: „Stejným způsobem jako sportovní videa urychlila růst dovedností milionů jezdců, tak rozšířená a virtuální realita popožene rozšíření praktických a taktilních dovedností po celé planetě.“

Budoucnost učení, provázaná špičkovými technologiemi, velmi pravděpodobně také obsáhne inovativní vzdělávací prostory, které podporují individualitu a vynalézavost. Na rozdíl od klasických škol budou tato místa klást větší důraz na jedinečnost a tvořivost než na pořádek a konformitu. Už nyní vidíme semínka těchto alternativ ke konvenčním školám v podobě center sebeřízeného vzdělávání napříč celou zemí. Zde v Bostonu například Parts & Crafts kombinuje prvky dílny a sebeřízeného vzdělávacího prostoru, čímž vytváří pro mladé lidi, kteří si vybrali vzdělání bez školy, svobodné místo pro učení bez donucování a s dostupnými technologiemi. Model dílny se zdá být obrovským akcelerátorem ve formování nových způsobů, podle nichž se lidé celoživotně učí ve svých komunitách. Po celé zemi se objevují v knihovnách jako houby po dešti tvořivé a technologické dílny (makerspaces & hackerspaces). Jak vysvětluje článekAtlantic: „Dílny jsou součástí přeměny knihoven z míst, kde lidé vzdělání pouze konzumují, na místa, kde nové vzdělání vytvářejí.“

A tady se nachází ten úžasný rozdíl mezi vzděláváním minulosti a budoucnosti – konvenční školství nutí studenty znalosti konzumovat, zatímco vzdělávání budoucnosti je ponouká, a to ve všech věkových a výkonnostních úrovních, znalosti vytvářet.

Tak jako Uber poskytl zákazníkům pohotovější a lepší službu než tradiční taxi, převratné vzdělávací modely budoucnosti budou lepší a levnější – a mnohem více relevantní – než konvenční školy. Tyto nové způsoby přinesou revoluci ve vzdělávání díky technologiím, možnostem výběru a zvyšováním důvěry ve vlastní schopnosti.

Budoucnost přichází.


🌍 Líbil se vám tento článek? Jeho překlad vznikl díky práci dobrovolníků. Znáte nějaký jiný, který by stál za překlad, nebo chcete také nějaký přeložit? Zapojte se do skupiny Překládáme se SvobodouUčení.cz.

❤ Sledujte Svobodu učení na Facebooku, dostávejte upozornění na nové články, diskutujte s podobně smýšlejícími lidmi, prostě buďte s námi 🙂

🏠 Pojeďte s námi na pobyt do Svobodomu a poznejte nové, podobně smýšlející lidi, pro které dobrovolnost ve vzdělávání není prázdným pojmem!

Aktuální pobyty se Svobodou učení
    • (bude vyhlášeno)

Přečtěte si také

  • 1. lekce ze Summerhillu: škola nebo komunita?1. lekce ze Summerhillu: škola nebo komunita? Díky osobnímu setkání s Henry Readheadem[1], který vystoupil na konferenci Svobodné  vzdělávání 2015 v Praze, a zprostředkování návštěvy Irenou Janíkovou z brněnského Ježka bez klece, […]
  • Minimálně narušující vzdělávání: Lekce z IndieMinimálně narušující vzdělávání: Lekce z Indie Jak se tisíce chudých dětí v Indii staly počítačově gramotnými. Před deseti lety, 29. ledna 1999, Sugata Mitra, který byl tehdy vědeckým ředitelem v NIIT, firmě zabývající se […]

Přečtěte si také

  • 1. lekce ze Summerhillu: škola nebo komunita?1. lekce ze Summerhillu: škola nebo komunita? Díky osobnímu setkání s Henry Readheadem[1], který vystoupil na konferenci Svobodné  vzdělávání 2015 v Praze, a zprostředkování návštěvy Irenou Janíkovou z brněnského Ježka bez klece, […]
  • Minimálně narušující vzdělávání: Lekce z IndieMinimálně narušující vzdělávání: Lekce z Indie Jak se tisíce chudých dětí v Indii staly počítačově gramotnými. Před deseti lety, 29. ledna 1999, Sugata Mitra, který byl tehdy vědeckým ředitelem v NIIT, firmě zabývající se […]

Přečtěte si také

  • 1. lekce ze Summerhillu: škola nebo komunita?1. lekce ze Summerhillu: škola nebo komunita? Díky osobnímu setkání s Henry Readheadem[1], který vystoupil na konferenci Svobodné  vzdělávání 2015 v Praze, a zprostředkování návštěvy Irenou Janíkovou z brněnského Ježka bez klece, […]
  • Minimálně narušující vzdělávání: Lekce z IndieMinimálně narušující vzdělávání: Lekce z Indie Jak se tisíce chudých dětí v Indii staly počítačově gramotnými. Před deseti lety, 29. ledna 1999, Sugata Mitra, který byl tehdy vědeckým ředitelem v NIIT, firmě zabývající se […]

Přečtěte si také

  • 1. lekce ze Summerhillu: škola nebo komunita?1. lekce ze Summerhillu: škola nebo komunita? Díky osobnímu setkání s Henry Readheadem[1], který vystoupil na konferenci Svobodné  vzdělávání 2015 v Praze, a zprostředkování návštěvy Irenou Janíkovou z brněnského Ježka bez klece, […]
  • Minimálně narušující vzdělávání: Lekce z IndieMinimálně narušující vzdělávání: Lekce z Indie Jak se tisíce chudých dětí v Indii staly počítačově gramotnými. Před deseti lety, 29. ledna 1999, Sugata Mitra, který byl tehdy vědeckým ředitelem v NIIT, firmě zabývající se […]

Přečtěte si také

  • 1. lekce ze Summerhillu: škola nebo komunita?1. lekce ze Summerhillu: škola nebo komunita? Díky osobnímu setkání s Henry Readheadem[1], který vystoupil na konferenci Svobodné  vzdělávání 2015 v Praze, a zprostředkování návštěvy Irenou Janíkovou z brněnského Ježka bez klece, […]
  • Minimálně narušující vzdělávání: Lekce z IndieMinimálně narušující vzdělávání: Lekce z Indie Jak se tisíce chudých dětí v Indii staly počítačově gramotnými. Před deseti lety, 29. ledna 1999, Sugata Mitra, který byl tehdy vědeckým ředitelem v NIIT, firmě zabývající se […]
Originální článek: Uberizing Education
mm

Kerry McDonald

Kerry McDonald půspbí ve FEE, je autorkou knihy Unschooled: Raising Curious, Well-Educated Children Outside the Conventional Classroom (Chicago Review Press, 2019). Působí také The Cato Institute a je pravidelným přispěvatelem Forbes. Mezi výzkumné zájmy Kerry patří domácí vzdělávání a alternativy ke škole, sebeřízené učení, podnikání v oblasti vzdělávání, zmocnění rodičů, výběr školy a politika rodiny a dítěte. Její články se objevily mimo jiné v The Wall Street Journal, Newsweek, NPR, Education Next, Reason Magazine, City Journal a Entrepreneur. Má magisterský titul z vzdělávací politiky na Harvardské univerzitě a bakalářský titul v oboru ekonomie na Bowdoin College. Kerry žije v Cambridge, Massachusetts se svým manželem a čtyřmi dětmi.