Znevýhodněné děti aneb Pro koho existuje povinná školní docházka?

„Šijí“ se zákony o povinné školní docházce a vzdělávání na míru „neziskovkám“ a státním úředníkům, nebo rodinám a dětem? Znevýhodnění, děti sociálně slabých rodičů, nezodpovědných rodičů, nevzdělaných rodičů, rodičů s duševním onemocněním, alkoholiků, narkomanů, rváčů. Někteří svůj balíček rodičů obohatí o rodiče Romy, přistěhovalce – uprchlíky, rodiče dětí s postižením, případně rodiče dětí, již ctí odlišné hodnoty...

pokračovat ve čtení

Kritizovat školu zakázáno

Minulý týden jsme zveřejnili videorozhovor s Romanou Howe, učitelkou, která se odvážila se svými žáky diskutovat o smyslu a podobě školy, vzdělávání a učení. Založila s nimi školní časopis, ve kterém podporovala kritický přístup. Časopis byl vedením školy pozastaven a články i diskuse s dětmi označeny za (pro školu) škodlivé. Učitelka dostala napomenutí a musela donekonečna vysvětlovat, proč žáky...

pokračovat ve čtení

Pohádka o tom, kterak czech made školství zachránilo jedno jediné dítě před sociálním vyloučením

Za devatero horami a devatero řekami v jednom podivuhodném království stála Škola, která dávala všem dětem šanci na lepší život. Byla to kouzelná škola. Zachraňovala životy. A proto byla povinná. Pověst říkala, že ten, kdo skrze ní prošel, dostal doživotně garantovaný dobrý život, plný dobrých dovedností, dobré práce, dobrých vztahů a dobrých peněz. Jednou...

pokračovat ve čtení

Adultismus II: Jak se odnaučit adultismus

V první části tohoto článku jsem představila myšlenku, že dominantní systém rodičovství v naší kultuře je založen na adultismu. Adultismus je definován jako: „… všechno chování a postoje, které vyplývají z předpokladu, že dospělí jsou lepší než mladí lidé a mají právo působit na mladé lidi v mnoha ohledech bez jejich souhlasu.“ (1) Také jsem...

pokračovat ve čtení

Unschoolingoví negramoti

Jedním z nejčastějších argumentů proti unschoolingu bývá, že se děti bez škol nenaučí číst a psát; k osvojení těchto dovedností je dle kritiků zapotřebí vnucené autority a donucení k této činnosti, protože jinak by se prý děti jen flákaly a ze škol by proudily davy negramotů. A proč by tomu tak mělo být? Inu, v „normální škole“ se...

pokračovat ve čtení

Ruka na plotně

Zapalte vařič. Položte ruku na rozpálenou plotnu. A držte ji tam. Pálí? Hodně? Už křičíte? Co teď? Voláte o pomoc? Snažíte se vymyslet, jak tu situaci, která je vám ale fakt hodně nepříjemná, vyřešit. Takže zvažujete možnosti: Budu křičet tak dlouho, dokud někdo nepřijde a nezachrání mě. Vydržím to. Asi se nedá nic...

pokračovat ve čtení

Porucha pozornosti ve škole? Při sebeřízeném učení nikoliv!

Zaváhala jsem před těžkými skleněnými dveřmi v synově škole. Již jsem do nich radostně mnohokrát vstoupila. Byla jsem zdejší dobrovolník, členka rodičovského sdružení, vtipkovala s ředitelem a učiteli, dokonce jsem jim pomohla odstartovat každoroční celoškolní tradici zvanou „Umělecký den“. Ale teď jsem bojovala s nutkáním popadnout ho hned v první třídě a nikdy se nevrátit. Přišla...

pokračovat ve čtení

Pojďte si zahrát hru

Na minutu zavřete oči a zapomeňte všechno, co víte o škole. Představte si dům s nápisem škola, kde jsou auly a v těch aulách zajímaví, scestovalí, sečtělí a moudří lidé v rolích moderátorů. Můžete sem přijít diskutovat. V každé aule jiné téma. Bát se, nebo nebát migrace. Přerozdělovat, či nepřerozdělovat peníze bohatých. Platit dětem za četbu knih a dovést je...

pokračovat ve čtení

Jaký dopad na život má vzdělávání na svobodné škole

Na březnovém mezinárodním setkání mi jeden skeptický tatínek položil velmi přímočarý dotaz. Vysvětlil mi, že poté, co si četl o absolventech školy Sudbury Valley, byl přesvědčen, že tento typ vzdělávání dětem neublíží na budoucí akademické cestě ani v kariéře. Ale když v tomto ohledu není mezi svobodnou/demokratickou a klasickou školou žádný rozdíl, proč bychom...

pokračovat ve čtení

“Veselé” historky ze školky

Jdem si tak s Luckou po ulici a proti nám kráčí paní s asi tříletým chlapečkem. Když nás míjejí, zaslechneme útržek jejich hovoru. Kluk s nadšením: “…a paní učitelka mě dneska pustila na záchod!” Dcera na mě udiveně koukne a protočí oči. A já si radši nedomýšlím kontext toho chlapečkova výroku. Nesoudím a nehodnotím. S Lu jsme to probraly a obě...

pokračovat ve čtení