Nejzákladnější svobodou je svoboda skončit

Školy se stanou morálními institucemi pouze tehdy, budou-li mít děti svobodu v nich skončit. O lidských právech rádi přemýšlíme v pozitivním duchu, takže nejčastěji mluvíme o svých právech pohybovat se k tomu, co chceme: právo volit, svoboda shromažďovat se, svoboda slova a možnost si sami vybrat své cesty ke štěstí. Tvrdím zde, že nejzákladnějším právem...

pokračovat ve čtení

Případ pro svobodu učení

Unschooling je momentálně žhavé téma, naše děti (12 a 15 let) se učí doma a nejlepší obrana je dobrý útok, tedy… Jedním z předpokladů standardního vzdělávacího systému (státního i soukromého) je, že existuje množina lidského vědění – znalostí, které jsou dost obsáhlé na to, aby zabraly standardních 12 let školní docházky, a které by měl...

pokračovat ve čtení

Výsledky studie o výhodách unschoolingu – díl třetí

Největší výzva pro příznivce unschoolingu: společenské stereotypy. Minulý podzim jsem uspořádal dotazníkový průzkum mezi 232 rodinami, které praktikují unschooling a mají děti starší pěti let. Toto je poslední ze tří článků, ve kterých interpretuji výsledky studie. V prvním díle jsem popsal použitou metodu šetření, přidal pár demografických údajů a uvedl jsem převažující názory...

pokračovat ve čtení

Demokratická škola Summerhill jako laboratoř svobodné společnosti I.: O autoritě a moci

Příběh malé školy v Anglii jménem Summerhill mě učaroval. Není to obyčejná škola. Svoboda a respekt jsou ústředním principem téhle okouzlující školy. Děti, pokud samy nechtějí, nemusí chodit na vyučovací hodiny. Nejsou zde uměle separovány podle věku. Co je hlavní, děti i dospělí si jsou zde rovni. Podléhají stejným právům a povinnostem, o kterých rozhoduje...

pokračovat ve čtení

Výsledky studie o výhodách unschoolingu – díl druhý

Co vede rodiny k unschoolingu? Proč se 232 rodin rozhodlo věřit přirozeným instinktům svých dětí v oblasti vzdělávání? Toto je druhý díl výsledků studie na téma unschoolingu, kterou jsem uskutečnil na podzim roku 2011. V prvním díle jsem popsal použitou metodu výzkumu, poskytl demografické informace o rodinách, které odpověděly na dotazník a shrnul jejich odpovědi...

pokračovat ve čtení

Volání o pomoc – i naše právní bitva o domácí vzdělávání v Nizozemsku

Boj o možnost domácího vzdělávání v Nizozemsku, který se týká i nás! V tuto chvíli navazujeme kontakt s autorem a vymýšlíme následné formy podpory a pomoci. Pokud totiž tato rodina uspěje se svým bojem u Evropského soudu, bude to důležitý precedens i pro české domškoláky, kteří také fungují v režimu legislativně přesně specifikované výjimky, a ty, kteří by rádi byli...

pokračovat ve čtení