Rozhovor s Ivanou Málkovou

Ivana Málková: V roce 1991 se skupinou rodičů a pedagogů vytvořila jedinečný projekt soukromé základní školy rodinného typu (Školy Hrou), kde získala zkušenosti učitelky, ředitelky a majitelky. Po dvaceti letech se rozhodla ze školy odejít. Nyní lektoruje kurzy osobního rozvoje (Konstelace a Vědomá pedagogika), vede školní supervize a pracuje individuálně s dětmi i dospělými inspirována metodami systemická pedagogika,...

pokračovat ve čtení

John Holt: Od homeschoolingu k unschoolingu a zpět

Škola – základ života. Do školy chodili naši prarodiče, rodiče i my. Jedině ve škole se dítě naučí vše potřebné „do života“. Jedině škola může dítě připravit na svět dospělosti. Je tomu opravdu tak? Nebo i vás v poslední době napadla myšlenka, že systém dnešního školství má se skutečným životem pramálo společného? Že...

pokračovat ve čtení

Rozhovor s Šárkou Winter

Jmenuji se Šárka Winter, bydlím v jižní Francii a s mým mužem máme dohromady 8 dětí (mezi třemi a patnácti lety), které se učí doma. Žijeme v malé vesničce na úpatí Pyrenejí a mimo činnosti v ateliéru, kde pracujeme se sklem (restaurujeme a tvoříme vitráže a vyrábíme malé předměty ze skla jako lampy, talíře, stínítka apod.), také pěstujeme na...

pokračovat ve čtení

Skryté lekce školy III: Utišení sebe sama

Otázka kritického myšlení: Zamyslete se na chvíli nad úžasnou rozmanitostí lidí v myšlenkách, ambicích, představivosti a kreativitě. Proč by někdo chtěl ponížit tolik jedinečných osobností do té míry, že se jednoduše napasují do všeobecně uniformní a homogenní skupiny? Pokud se vám tato otázka nezamlouvá, zkuste jinou: Představte si výhody vlastní armády robotů. Během...

pokračovat ve čtení

Skryté lekce školy II.: Poslušnost je ctnost

Otázka kritického myšlení: Proč je poslušnost ve skutečnosti opakem ctnosti? Tento týden budeme pokračovat tam, kde jsme minule skončili – začneme identifikovat a poté rozebírat lekce, které jsou dle mého mínění obsaženy v osnovách státního vzdělávacího systému nejen v Americe, ale pravděpodobně po celém světě. Nejdůležitější lekci představuje myšlenka, že poslušnost, slepá oddanost autoritě,...

pokračovat ve čtení

Skryté lekce školy I.: Přizpůsobení se a poddajnost

Otázka na kritické myšlení: Předpokládejme, že malá skupina lidí chce ovládat velkou skupinu lidí. Jak nebezpečné by bylo pro malou skupinu, kdyby neměla patřičné nástroje na ovládání myšlení lidí ve velké skupině? Na konci poslední epizody jsem položil otázku, proč je tolik lidí ochotno přijmout nebo vložit svou víru do...

pokračovat ve čtení

Rozhovor s Danielou Vávrovou o unschoolingu

Jmenuji se Daniela Vávrová (1969), vystudovala jsem matematický obor na PF UPJŠ, ale srdcem jsem se realizovala jako bylinkářka a masérka. Žiji v Košicích s manželem a synem, mou současnou prací je péče o rodinu a mým snem je spravovat malý statek s biozahradou a být tvořivou ženou, manželkou a matkou. Psala jste, že jste rozhodnutá pro unschooling. Co Vás...

pokračovat ve čtení

Svobodné školství

Školství a vzdělávací systém jsou – přinejmenším na našem území – už přes dvě stovky let nerozlučně spjaty se státem. Dnes to znamená, že „pravidla hry“ ve školství určuje vláda, která rozhoduje o tom, co se musí učit, jak se to může učit, kdo to smí učit, kdo se to smí učit,...

pokračovat ve čtení

Děti potřebují komunitu

Z dobrých biologických důvodů děti chtějí a potřebují překonávat své rodiče. Jsem pro přirozenou výchovu. Základním předpokladem takové výchovy je dle mého názoru důvěra k instinktům a úsudkům vašich dětí. Například chápete, že plačící nemluvně strádá a snažíte se přijít na potřebu, která mu schází. Nenecháte ho „vybrečet se.“ Dále berete na vědomí, že...

pokračovat ve čtení

Vzdělávání – dobrodružství nebo nutné zlo?

„Zvídavost je u dětí, jak známo, jedna z přirozených vlastností. Často je to ale tak, že nástupem do školy dojde k tomu, že veškerá zvídavost je náhle pryč a v nenávratnu. A to si myslím, že je jeden z kritických bodů tradičního vzdělávání, že mnohdy i nadprůměrně či mimořádně zvídavé děti nedostanou možnost k rozvoji svého talentu, nadání, větších předpokladů....

pokračovat ve čtení