Úvod do svobodného vzdělávání

Navštěvuji druhý ročník jednoho obyčejného gymnázia, ovšem od té doby, co jsem objevila stránky SvobodaUčení.cz, s velkou nevolí – a snad jen dočasně. Zajímám se o literaturu, historii a jazyky, baví mě běh (i na lyžích). Škola mi ale zatím nedává moc prostoru své zájmy rozvíjet. Tento článek jsem napsala do školního časopisu, byl tedy...

Hodnota hry IV: Jak nás příroda učí novým dovednostem

Výchovná síla hry spočívá v její zdánlivé banalitě. Z pohledu biologie, přesněji evoluce, je primárním smyslem hry podporovat učení se novým dovednostem. Hra je nástrojem přírody k zajištění toho, že se mláďata savců, včetně lidských, budou zdokonalovat a cvičit v dovednostech, které potřebují k přežití a prosperujícímu životu. Německý filosof a přírodovědec Karl Groos s touto myšlenkou přišel...

Hodnota hry III: Jak děti čelí životním zkouškám

I v tom nejhorším prostředí, v nacistickém táboře smrti, si děti hrály. Mimořádná síla, která vede děti k tomu si hrát, jim neumožňuje pouze uniknout realitě nebo se zabavit. Je tu za daleko důležitějším účelem: pomáhá jim přežít. Od počátků lidstva, a dokonce i v prehistorii, děti hrou získávaly zkušenosti, hodnoty a znalosti, které potřebovaly k tomu, aby...

Moje zkušenost svobodně vzdělávaného člověka

O domácím/svobodném vzdělávání či unschoolingu koluje široké spektrum názorů, negativních i pozitivních, od těch, kteří jej nikdy nezažili až po ty, kteří jsou právě v procesu svobodného vzdělávání svých dětí. Co ale moc často nevidím, je pohled dospělého svobodně vzdělávaného člověka. Zde je má odpověď. Je mi 27 let a byla jsem svobodně vzdělávaná ve...

Hodnota hry II.: Jak hra podporuje uvažování

Hra zlepšuje řešení problémů tím, že zvyšuje naši představivost. Před dvaceti lety v Anglii dvojice vědců informovala o sérii experimentů, při nichž se ukázalo, že i velmi malé děti mohou v průběhu hry řešit logické problémy, které by ve vážném kontextu nevyřešily. Jako problém použili tzv. sylogismus, klasický příklad logického problému původně popsaný již Aristotelem. V sylogismu...

Pripravila vás škola na život?

V článku s názvom Nemať školu nevadí som sa zameral na známe osobnosti, „ktorých úspech nie je podložený univerzitným diplomom a často ani riadnou školskou dochádzkou.“ V súvislosti s týmto článkom ma ďalej zaujímalo, ako si v živote obstáli ľudia vzdelaní slobodne, bez vopred stanovených osnov. Pátral som teda po osudoch ľudí nadobúdajúcich vedomosti aspoň po určitú...

Hodnota hry I.: Definice hry

Svoboda skončit je zásadním aspektem při definici hry. Hra našemu druhu slouží k mnoha cenným účelům. Je to cesta, kterou děti rozvíjejí své fyzické, intelektuální, emocionální, sociální a morální dovednosti. Je to cesta tvorby a udržování přátelství. Navíc navozuje dětem i dospělým takový stav mysli, který je velice vhodný pro náročné myšlení, bystré řešení problémů...

Návštěva ve svobodné škole

Na návštěvu Demokratische Schule v Berlíně, která deklaruje, že je založená na unschoolingu a inspiruje se školami typu Sudbury Valley, jsem se moc těšila. Popravdě řečeno, přes veškerou načtenou literaturu jsem si stále nedovedla představit, jak to vlastně v praxi funguje. Pod vlivem vlastní zkušenosti, která zahrnuje jen klasický český školní dril a americký...

Školství versus společnost

V článcích zde na internetových stranách SvobodaUčení.cz často poukazujeme na rostoucí nesoulad mezi rychle se rozvíjejícím světem a vývojově paralyzovaným školstvím klasického typu. Vycházíme z předpokladu, že nedokonalosti školní výuky podléhají určitému časovému vývoji a nadále se zvětšují. Považuji za důležité popsat, jak si tuto časovou závislost konkrétně představuji a podívat se přesněji na...

Rozhovor s Ivanou Málkovou

Ivana Málková: V roce 1991 se skupinou rodičů a pedagogů vytvořila jedinečný projekt soukromé základní školy rodinného typu (Školy Hrou), kde získala zkušenosti učitelky, ředitelky a majitelky. Po dvaceti letech se rozhodla ze školy odejít. Nyní lektoruje kurzy osobního rozvoje (Konstelace a Vědomá pedagogika), vede školní supervize a pracuje individuálně s dětmi i dospělými inspirována metodami systemická pedagogika,...