Hospitalismus, aneb jedna nevyluštěná tajenka

Přátelé, hospitalismus, kdo to nevíte, je jev emocionální nestability, charakterizovaný souborem fyzických potíží a psychické nerovnováhy. Je vyvolaný vynuceným dlouhodobým pobytem v režimových zařízeních (odborná literatura uvádí nemocnice a někdy i dětské domovy). Přičemž režimové zařízení je takové, kde je dáno, kdy se co, jak a s kým dělá, kdy se jí, kdy se vstává. Odehrává...

Zpověď anonymní přezkušující

Vážení rodičové, milí žáci, obávaná inspekce a nemilosrdné ministerstvo, máme za sebou první pololetí školního roku 2016/2017, vysvědčení jsou rozdána, odměny a tresty ještě někde možná visí ve vzduchu. Před pololetím jsem se opět zúčastnila přezkušování žáků v režimu individuálního vzdělávání. A mám potřebu k tomu něco napsat. Co napsat… Já bych se vám ráda...

Všichni jsme normální. I když nevyhovíme

Anna Třešňáková pracuje pro SvoboduUčení.cz, má tři děti na domácím vzdělávání a je duší unschooler. Každodenně se potýká s tím, jak nejlépe sladit vlastní potřeby po radikálně jiném způsobu vzdělávání dětí se současným „hloupým“ systémem, ve kterém je unschooling nelegální, a její děti na domácím vzdělávání musí plnit státem dané osnovy. „Každé ráno, poledne,...

Financování škol

Doposud byly české školy financovány podle počtu studentů; poslanci však odhlasovali, že peníze budou od září rozdělovány podle odučených hodin (předkládání zákona mimochodem provázela hysterie, jejíž součástí byla témata jako tradice humanismu, genocida indiánů, evropské hodnoty, třicetiletá válka, zvěrstva křesťanství, škodlivost multikulti a čokolády – papaláši to vzali z gruntu). Co s sebou tato...

Státní zákazy fyzických trestů ve výchově

Jana Kozlová zde před časem publikovala článek, ve kterém si pochvaluje změnu ve francouzské legislativě, podle které nyní rodiče nesmějí užívat vůči dětem fyzické tresty; ačkoliv mám podobně jako autorka článku k fyzickým trestům odpor, sám jsem si jich jako malý „užil“ dost a možná i díky tomu je sám ve výchově nikdy...

Kdo je kdo ve Svobodě učení – Michal Kandler

Jsem aktivním členem SvobodyUčení.cz, od počátku projektu v roce 2012 jako překladatel, facilitátor a moderátor, později také jako člen předsednictva a koordinátor strategie. Jsem označován za idealistu („prapodivná kombinace new age a marxismu“), vizionáře a inovátora[1]. Působím 13 let v sociálních a vzdělávacích službách, v soukromém, neziskovém i státním sektoru jako metodik, projektový manažer, fundraiser, spoluzaložil jsem designérské studio zaměřené na...

O svobodě (jak jinak)…

„Svět postrádá správnou definici slova svoboda. Při použití stejného výrazu nemáme na mysli tutéž věc.“ Abraham Lincoln Jak se tak kolem sebe ptám, zjišťuji, že: Pro někoho je svobodou mít právo vybrat si z několika možností. Pro jiného je podmínka mít možností mnoho. Pro dalšího dokonce všechny. Mám pár přátel, kteří potřebují...

Proč Francie od prosince zakazuje dávat dětem na zadek?

22. prosince 2016 vešel ve Francii v platnost zákon, který zakazuje jakékoliv násilí na dětech, ať už psychické nebo fyzické. Násilí je definováno jako ponižující nebo degradující jednání, jehož cílem je způsobit bolest nebo nepohodlí za účelem změny nebo zastavení „nežádoucího“ nebo „nesprávného“ chování. Co to znamená v praxi? Znamená to, že děti mají...