Děti se vzdělávají samy V: Děti se samy učí číst

Zkušenosti unschoolerů o tom, jak se děti samy učí číst. V naší společnosti stále přetrvává všeobecný předpoklad o tom, že musíme děti učit číst. Ohromné množství výzkumů se snaží nalézt vědecky nejlepší způsob, jak toho dosáhnout. V oddělení o vzdělávání v knihovně každé větší univerzity se nachází stohy knih a vědeckých časopisů, které se věnují tématu,...

pokračovat ve čtení

Respektovat a být respektován – recenze

Velmi povedená publikace dokazující, jak blízko má svobodné vzdělávání k liberálnímu pojetí výchovy. Stěžejním bodem této knihy je respekt, který je aplikován na mezilidské vztahy, především mezi rodiči a dětmi. Název: Respektovat a být respektován Autoři: Pavel Kopřiva, Jana Nováčková, Dobromila Nevolová a Tatjana Kopřivová Knihu můžete koupit zde Jak blízko má svobodné vzdělávání k liberálnímu...

pokračovat ve čtení

Mýty ve vzdělávání – recenze

Autorka v jednotlivých kapitolách nastiňuje nedostatky klasického školství – věnuje se např. přirozenosti učení, známkování, osnovám a učebnicím, spolupráci dětí a studentů, roli učitele a zahrnutí dětí a studentů do rozhodování. Název: Mýty ve vzdělávání Podtitul: O škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat Autor: Jana Nováčková Knihu můžete koupit zde Publikací zaměřujících se na...

pokračovat ve čtení

Co nám nabízí současné školství a jak to změnit

„Vzdělání je to, co zůstane, když je vše, co bylo naučeno, zapomenuto.“ – B. F. Skinner Skinner ve svém citátu trefně naráží na problematický aspekt našeho způsobu vzdělávání, který se se školstvím už dlouhou dobu táhne. Jde o jistou samoúčelnost a o fakt, že nás školy učí něčemu, co velmi pravděpodobně zapomeneme; my...

pokračovat ve čtení

Nemít školu nevadí

Krátké seznámení s několika světově známými osobnostmi, jejichž úspěch není podložen univerzitním diplomem a často ani řádnou školní docházkou. V dnešní době bohužel panuje přesvědčení, že úspěšnému životu předchází úspěchy v povinné školní docházce nejlépe zakončené vysokoškolským titulem. Především na základních školách dochází často k situaci, kdy učitel předpovídá žákovy vyhlídky do budoucna jako...

pokračovat ve čtení

Co jsem se naučil o učení za 39 let života

„Více se člověk naučí hledáním odpovědi, než samotnou odpovědí.“ – Lloyd Alexander Jsem nadšený učitel a zároveň stále zapálený student. Učitelem jsem se stal, když jsem pomáhal Evě vzdělávat doma naše děti – dobře, ona udělala většinu práce, ale já jsem pomáhal s matematikou a trochu i s ostatním. Nyní také skrze online kurzy učím...

pokračovat ve čtení

Problém tradičního školství

Běžné způsoby učení jsou obecně jednostranné. „Učitel“ přednáší poznatky ve formě závěrů prostřednictvím slov a obrazů a od „žáků“ se očekává, že budou tyto poznatky a závěry bezchybně přijímat. Mají si je zapamatovat až do doby zkoušek, při kterých mají zopakovat stejná slova a obrazy takovým způsobem, aby se ukázalo, že přenos znalostí proběhl převážně...

pokračovat ve čtení

Neberte léky, nechoďte do školy – úvod

Orig. název: Don’t Do Drugs Stay Out Of School [1] Autor: Laurette Lynn Knihu v originále můžete koupit zde Ukázka z knihy zde Pro všechny všude. Naše děti jsou úžasné. Musíme je přestat dávat do systému, který nerozpoznává jejich lidskost. Musíme přijmout naši zodpovědnost. Dlužíme to našim dětem, naší budoucnosti.   Úvod Napsala jsem...

pokračovat ve čtení