Neue Schule Hamburg

Náš kolega Hynek Jína působí aktuálně jako praktikant na největší Sudbury škole v Evropě. Zde přinášíme článek jeho prvních dojmů. Když vidím moderní dětské hřiště, cítím závist, že jsem se nenarodil později. V mém věku vypadá hloupě prolézat všechna ta udělátka. Mnohem víc bych ale nyní mohl záviděl dětem, které vyrůstali na...

Úvod do svobodného vzdělávání

Navštěvuji druhý ročník jednoho obyčejného gymnázia, ovšem od té doby, co jsem objevila stránky SvobodaUčení.cz, s velkou nevolí – a snad jen dočasně. Zajímám se o literaturu, historii a jazyky, baví mě běh (i na lyžích). Škola mi ale zatím nedává moc prostoru své zájmy rozvíjet. Tento článek jsem napsala do školního časopisu, byl tedy...

Hodnota hry IV: Jak nás příroda učí novým dovednostem

Výchovná síla hry spočívá v její zdánlivé banalitě. Z pohledu biologie, přesněji evoluce, je primárním smyslem hry podporovat učení se novým dovednostem. Hra je nástrojem přírody k zajištění toho, že se mláďata savců, včetně lidských, budou zdokonalovat a cvičit v dovednostech, které potřebují k přežití a prosperujícímu životu. Německý filosof a přírodovědec Karl Groos s touto myšlenkou přišel...

Hodnota hry III: Jak děti čelí životním zkouškám

I v tom nejhorším prostředí, v nacistickém táboře smrti, si děti hrály. Mimořádná síla, která vede děti k tomu si hrát, jim neumožňuje pouze uniknout realitě nebo se zabavit. Je tu za daleko důležitějším účelem: pomáhá jim přežít. Od počátků lidstva, a dokonce i v prehistorii, děti hrou získávaly zkušenosti, hodnoty a znalosti, které potřebovaly k tomu, aby...

Moje zkušenost svobodně vzdělávaného člověka

O domácím/svobodném vzdělávání či unschoolingu koluje široké spektrum názorů, negativních i pozitivních, od těch, kteří jej nikdy nezažili až po ty, kteří jsou právě v procesu svobodného vzdělávání svých dětí. Co ale moc často nevidím, je pohled dospělého svobodně vzdělávaného člověka. Zde je má odpověď. Je mi 27 let a byla jsem svobodně vzdělávaná ve...

Hodnota hry II.: Jak hra podporuje uvažování

Hra zlepšuje řešení problémů tím, že zvyšuje naši představivost. Před dvaceti lety v Anglii dvojice vědců informovala o sérii experimentů, při nichž se ukázalo, že i velmi malé děti mohou v průběhu hry řešit logické problémy, které by ve vážném kontextu nevyřešily. Jako problém použili tzv. sylogismus, klasický příklad logického problému původně popsaný již Aristotelem. V sylogismu...

Pripravila vás škola na život?

V článku s názvom Nemať školu nevadí som sa zameral na známe osobnosti, „ktorých úspech nie je podložený univerzitným diplomom a často ani riadnou školskou dochádzkou.“ V súvislosti s týmto článkom ma ďalej zaujímalo, ako si v živote obstáli ľudia vzdelaní slobodne, bez vopred stanovených osnov. Pátral som teda po osudoch ľudí nadobúdajúcich vedomosti aspoň po určitú...

Hodnota hry I.: Definice hry

Svoboda skončit je zásadním aspektem při definici hry. Hra našemu druhu slouží k mnoha cenným účelům. Je to cesta, kterou děti rozvíjejí své fyzické, intelektuální, emocionální, sociální a morální dovednosti. Je to cesta tvorby a udržování přátelství. Navíc navozuje dětem i dospělým takový stav mysli, který je velice vhodný pro náročné myšlení, bystré řešení problémů...

Návštěva ve svobodné škole

Na návštěvu Demokratische Schule v Berlíně, která deklaruje, že je založená na unschoolingu a inspiruje se školami typu Sudbury Valley, jsem se moc těšila. Popravdě řečeno, přes veškerou načtenou literaturu jsem si stále nedovedla představit, jak to vlastně v praxi funguje. Pod vlivem vlastní zkušenosti, která zahrnuje jen klasický český školní dril a americký...

Školství versus společnost

V článcích zde na internetových stranách SvobodaUčení.cz často poukazujeme na rostoucí nesoulad mezi rychle se rozvíjejícím světem a vývojově paralyzovaným školstvím klasického typu. Vycházíme z předpokladu, že nedokonalosti školní výuky podléhají určitému časovému vývoji a nadále se zvětšují. Považuji za důležité popsat, jak si tuto časovou závislost konkrétně představuji a podívat se přesněji na...