Rozhovor s Janou Nováčkovou o respektu ve vzdělávání

„Klasické školy fungují převážně na vnější motivaci. Uplatňování vnější motivace souvisí s mocenským vztahem k dětem. Děti si na to snadno zvyknou, mnohé se s tím i ztotožní. Vytváří to postoj k životu, k mezilidským vztahům, k práci, že budu dělat jen to a takovým způsobem, abych nebyla potrestaná nebo abych získala odměnu. Ne víc.“ Na začátek, pro...

Děti se vzdělávají samy V: Děti se samy učí číst

Zkušenosti unschoolerů o tom, jak se děti samy učí číst. V naší společnosti stále přetrvává všeobecný předpoklad o tom, že musíme děti učit číst. Ohromné množství výzkumů se snaží nalézt vědecky nejlepší způsob, jak toho dosáhnout. V oddělení o vzdělávání v knihovně každé větší univerzity se nachází stohy knih a vědeckých časopisů, které se věnují tématu,...

Respektovat a být respektován – recenze

Velmi povedená publikace dokazující, jak blízko má svobodné vzdělávání k liberálnímu pojetí výchovy. Stěžejním bodem této knihy je respekt, který je aplikován na mezilidské vztahy, především mezi rodiči a dětmi. Název: Respektovat a být respektován Autoři: Pavel Kopřiva, Jana Nováčková, Dobromila Nevolová a Tatjana Kopřivová Knihu můžete koupit zde Jak blízko má svobodné vzdělávání k liberálnímu...

Mýty ve vzdělávání – recenze

Autorka v jednotlivých kapitolách nastiňuje nedostatky klasického školství – věnuje se např. přirozenosti učení, známkování, osnovám a učebnicím, spolupráci dětí a studentů, roli učitele a zahrnutí dětí a studentů do rozhodování. Název: Mýty ve vzdělávání Podtitul: O škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat Autor: Jana Nováčková Knihu můžete koupit zde Publikací zaměřujících se na...

Co nám nabízí současné školství a jak to změnit

„Vzdělání je to, co zůstane, když je vše, co bylo naučeno, zapomenuto.“ – B. F. Skinner Skinner ve svém citátu trefně naráží na problematický aspekt našeho způsobu vzdělávání, který se se školstvím už dlouhou dobu táhne. Jde o jistou samoúčelnost a o fakt, že nás školy učí něčemu, co velmi pravděpodobně zapomeneme; my...

Právo ovládat svůj proces učení

Mladí lidé by měli mít právo ovládat a směřovat své vlastní vzdělávání; tím se myslí rozhodovat o tom, co, kdy, kde, jak, kolik, jak rychle a s kým se budou učit. Abychom to upřesnili, chci, aby měli právo rozhodovat, zda, kdy, kolik a kým chtějí být vyučováni a právo rozhodnout, zda se chtějí vzdělávat ve škole...

Nemít školu nevadí

Krátké seznámení s několika světově známými osobnostmi, jejichž úspěch není podložen univerzitním diplomem a často ani řádnou školní docházkou. V dnešní době bohužel panuje přesvědčení, že úspěšnému životu předchází úspěchy v povinné školní docházce nejlépe zakončené vysokoškolským titulem. Především na základních školách dochází často k situaci, kdy učitel předpovídá žákovy vyhlídky do budoucna jako...

Co jsem se naučil o učení za 39 let života

„Více se člověk naučí hledáním odpovědi, než samotnou odpovědí.“ – Lloyd Alexander Jsem nadšený učitel a zároveň stále zapálený student. Učitelem jsem se stal, když jsem pomáhal Evě vzdělávat doma naše děti – dobře, ona udělala většinu práce, ale já jsem pomáhal s matematikou a trochu i s ostatním. Nyní také skrze online kurzy učím...

Problém tradičního školství

Běžné způsoby učení jsou obecně jednostranné. „Učitel“ přednáší poznatky ve formě závěrů prostřednictvím slov a obrazů a od „žáků“ se očekává, že budou tyto poznatky a závěry bezchybně přijímat. Mají si je zapamatovat až do doby zkoušek, při kterých mají zopakovat stejná slova a obrazy takovým způsobem, aby se ukázalo, že přenos znalostí proběhl převážně...