Jak radit a pomáhat dětem, abychom my (ani ony) nezešíleli

Návod, jak dětem opravdu pomáhat a neobtěžovat je. Milujeme své děti. Chceme je chránit. Chceme pro ně jen to nejlepší. Nechceme, aby opakovaly naše chyby. Jsme na téhle zemi déle než ony a máme více zkušeností než ony. A tak jim nabízíme radu a pomoc, o kterou nežádaly a kterou nechtějí. A ony ji odmítají a nebo ignorují....

pokračovat ve čtení

Nevyžádané rady: Já je nenávidím, vy je nenávidíte a vaše děti taky

Proč nemáme rádi nevyžádané rady od našich blízkých? „Dobře se bav!“ říká matka svojí dospívající dceři. A její reakce: „Mami, prosím, mohla už bys mi přestat rozkazovat, co mám dělat?“ Dokážu se vcítit do obou protagonistek tohoto starého vtipu. Někdy jsme tak zahlceni nevyžádanými radami, že i to nejnevinější přání hezkého dne...

pokračovat ve čtení

Zákeřná laskavost

Vyprávění o tom, kterak nucené školství ke vzdělávání lidi nepřivede, ani když mu navlečeme patery nový sluníčkový šaty. Škola hrou. Taky jsem to na svý děti zkoušela. A pořád ještě zkouším. Bohužel. A viděla to taky miliónkrát zkoušet jiný. Jenže: Dokud je tahle hra povinná, je to kravina. A kdyby povinná nebyla, nebylo by...

pokračovat ve čtení

Školní rok nezačíná, prázdniny nekončí!

Začátek září je na Facebooku plný pěkných fotek dětí s aktovkami na zádech, často rozesmátých a těšících se do školy. Možná i já jsem před osmi lety sdílela fotku svého syna v jeho první školní den. I já jsem jela v nalajnovaném světě, kde každé dítě přece musí jít do školy. Mnoho mých přátel posílá děti...

pokračovat ve čtení

Asociace svobody učení

„Naprosto musíme směřovat k tomu, aby se lidskému pokolení vrátila svoboda myšlenková, svoboda náboženská a svoboda občanská. Svoboda, tvrdím, je nejskvělejší lidský statek, stvořený spolu s člověkem a od něho neodlučitelný, pokud není člověku souzeno zahynout …“ (J. A. Komenský, Všenáprava) Programové prohlášení: Asociace prosazuje práva dětí na svobodný rozvoj a na sebeurčení, včetně autonomního...

pokračovat ve čtení

Proč se ve školách neučí, jak se učit?

Možná, že už je na čase poukázat na zásadní problém ve školském systému, kde je samozřejmě spousta chyb. Ale podle mého názoru největší chybou je, že žáci a studenti, kteří navštěvují školu proto, aby se v ní něco naučili, neví, jakým nejefektivnějším způsobem toho dosáhnout, protože ve většině škol se tuto informaci...

pokračovat ve čtení

Svéjá III je za námi

Vrátili jsme se z týdeního pobytu na Benecku v Krkonoších. Bylo to super. Sešlo se nás skoro padesát. Hned první večer uspořádaly Kája s Viki koncert, na kterém si posluchači vytleskali přídavky delší, než byl samotný původní koncert. Viki hrála na housle a moderovala, já jim pomohl na kytaru a Kája hrála na piano. Během Svéjá...

pokračovat ve čtení

Škola Summerhill a děti, které si dělají, co chtějí

Při založení školy před 90 lety byly všechny předměty nepovinné a děti si samy určovaly pravidla. Revoluční alternativa ke klasickému modelu vzdělávání nebo naprostá anarchie? Jak to vidí bývalí žáci školy? Počátkem měsíce se nás sešlo sedm generací bývalých a současných žáků Summerhillu, abychom oslavili 90. výročí založení naší pokrokové, mnohdy kontroverzní alma...

pokračovat ve čtení