Hospitalismus, aneb jedna nevyluštěná tajenka

Přátelé, hospitalismus, kdo to nevíte, je jev emocionální nestability, charakterizovaný souborem fyzických potíží a psychické nerovnováhy. Je vyvolaný vynuceným dlouhodobým pobytem v režimových zařízeních (odborná literatura uvádí nemocnice a někdy i dětské domovy). Přičemž režimové zařízení je takové, kde je dáno, kdy se co, jak a s kým dělá, kdy se jí, kdy se vstává. Odehrává...

pokračovat ve čtení

Proč se mají děti učit číst a psát v 6 letech?

Položili jste si vlastně někdy tuto otázku? Nebo to tvrzení máte natolik pod kůží, že ho přijímáte jako daný fakt? Dle drtivé většiny školních vzdělávacích programů se mají české děti začít učit číst a psát v šesti až sedmi letech a umět to nejpozději ve třetí třídě. Škola se vůbec neptá, jestli dítě k takovým...

pokračovat ve čtení

Zpověď anonymní přezkušující

Vážení rodičové, milí žáci, obávaná inspekce a nemilosrdné ministerstvo, máme za sebou první pololetí školního roku 2016/2017, vysvědčení jsou rozdána, odměny a tresty ještě někde možná visí ve vzduchu. Před pololetím jsem se opět zúčastnila přezkušování žáků v režimu individuálního vzdělávání. A mám potřebu k tomu něco napsat. Co napsat… Já bych se vám ráda...

pokračovat ve čtení

Všichni jsme normální. I když nevyhovíme

Anna Třešňáková pracuje pro SvoboduUčení.cz, má tři děti na domácím vzdělávání a je duší unschooler. Každodenně se potýká s tím, jak nejlépe sladit vlastní potřeby po radikálně jiném způsobu vzdělávání dětí se současným „hloupým“ systémem, ve kterém je unschooling nelegální, a její děti na domácím vzdělávání musí plnit státem dané osnovy. „Každé ráno, poledne,...

pokračovat ve čtení

Financování škol

Doposud byly české školy financovány podle počtu studentů; poslanci však odhlasovali, že peníze budou od září rozdělovány podle odučených hodin (předkládání zákona mimochodem provázela hysterie, jejíž součástí byla témata jako tradice humanismu, genocida indiánů, evropské hodnoty, třicetiletá válka, zvěrstva křesťanství, škodlivost multikulti a čokolády – papaláši to vzali z gruntu). Co s sebou tato...

pokračovat ve čtení

Domácí vzdělávání? A co socializace?

Čtvrtek, 10:51, nejmenovaný obchod. Platíme s dcerou nějaký malý nákup. Pokladní se na Lucii zkoumavě podívá, pak mrkne na mě, znovu se podívá na dceru a vybafne: “Jak to, že nejsi ve škole? Nevypadáš, že bys byla nemocná.” Podobná situace se opakuje párkrát do měsíce. Jen čas, místo, osoby a míra údivu či podezíravosti...

pokračovat ve čtení

Kdo je kdo ve Svobodě učení – Michal Kandler

Jsem aktivním členem SvobodyUčení.cz, od počátku projektu v roce 2012 jako překladatel, facilitátor a moderátor, později také jako člen předsednictva a koordinátor strategie. Jsem označován za idealistu („prapodivná kombinace new age a marxismu“), vizionáře a inovátora[1]. Působím 13 let v sociálních a vzdělávacích službách, v soukromém, neziskovém i státním sektoru jako metodik, projektový manažer, fundraiser, spoluzaložil jsem designérské studio zaměřené na...

pokračovat ve čtení

O svobodě (jak jinak)…

„Svět postrádá správnou definici slova svoboda. Při použití stejného výrazu nemáme na mysli tutéž věc.“ Abraham Lincoln Jak se tak kolem sebe ptám, zjišťuji, že: Pro někoho je svobodou mít právo vybrat si z několika možností. Pro jiného je podmínka mít možností mnoho. Pro dalšího dokonce všechny. Mám pár přátel, kteří potřebují...

pokračovat ve čtení

Proč Francie od prosince zakazuje dávat dětem na zadek?

22. prosince 2016 vešel ve Francii v platnost zákon, který zakazuje jakékoliv násilí na dětech, ať už psychické nebo fyzické. Násilí je definováno jako ponižující nebo degradující jednání, jehož cílem je způsobit bolest nebo nepohodlí za účelem změny nebo zastavení „nežádoucího“ nebo „nesprávného“ chování. Co to znamená v praxi? Znamená to, že děti mají...

pokračovat ve čtení