Zatím žádné komentáře

Reportáž z prvního SNĚMu Svobodomu

Historicky první SNĚM Svobodomu se konal v neděli 13. ledna 2019. Sjelo se několik desítek lidí. Příznivci Svobody učení, lidé aktuálně žijící ve Svobodomu i ti, kdo chtějí koncept Svobodomu spoluutvářet v budoucnu.

Účelem SNĚMu je iniciace tradice setkávání komunity Svobodomu a jejích příznivců. Inspirací Svobodomu jsou formáty meetingů v self-directed learning centrech, Sudbury školách, Summerhillu a dalších projektech sdílejících podobné hodnoty jako SvobodUm.

SNĚM slouží k setkáním, diskusím nad plány, projekty, náplní Svobodomu, financováním Svobodomu, zajištěním jeho bazálních potřeb fungování, k předkládání návrhů a řešení konfliktů, problémů, sdílení radostí mezi obyvateli Svobodomu.

Byla to velká debatní jízda. Diskutovalo se od rána do večera. O hodnotách i principech, procesech a prostředcích vedoucích k jejich realizaci. Obsahem rozhovorů byla rekapitulace minulosti Svobodomu, aktuální dění i nástin konceptu Svobodomu.

Výstupy z prvního SNĚMu?

a) SvobodUm si definoval hodnoty, které jsou kontextem všeho, co se ve Svobodomu děje. Jedná se o postoj, který obyvatelé i vlastníci – SvobodaUčení.cz – ve Svobodomu vědomě reprodukují.

Hodnoty

  1. Princip neagrese (NAP – non-agression principle) vyjadřuje morální postoj Svobody učení a Svobodomu.
  2. Manifest Svobody učení popisuje konkrétní zásady, které jsou Svobodomem uvedeny do praxe. 

Zejména pak:

  • Respekt k osobnímu vlastnictví, včetně sebevlastnictví (vlastnictví těla a času)
  • Dobrovolnost
  • Otevřená, nenásilná komunikace
  1. SvobodUm je primárně bezpečným prostorem pro učení, inspiraci, sdílení zdrojů (informací, dovedností, vybavení Svobodomu).
  2. Bezpečí ve Svobodomu je zajištěno zejména formou otevřené, nenásilné komunikace a její aktivní podporou v praxi.
  3. Všechny výše uvedené hodnoty, principy, prostředky, jsou definovány pro LIDI a DÍTĚ je člověk!
  4. Přišli jsme na pár praktických vychytávek zefektivňujících spolupráci lidem zapojeným do projektu, mluvili o významu SNĚMů, jejich četnosti, programu na SNĚM příští.

Děkuju za SvobodUm všem, kdo se zúčastnili. „Domácím“ a těm, kdo přijeli přes mnohá pole, hory, luhy, háje. Díky za takto vyjádřenou podporu Svobodomu i za aktivní osobní příspěvky vás všech. Těšíme se na další SNĚM! Očekávejte pozvánky!

Svobodome, přeju ti do vínku tolik svobody, kolik jen uneseš! Enjoy!

za SvobodUm a pořadatelský tým SNĚMu

Míša


🏠 Pojeďte s námi na pobyt do Svobodomu a poznejte nové, podobně smýšlející lidi, pro které dobrovolnost ve vzdělávání není prázdným pojmem!

Aktuální pobyty se Svobodou učení

Další pobyty budou v termínech 16.-25. srpna a 4.-13. října 2019

mm

Michaela Řeřichová

michaela.rerichova (zavinac) svobodauceni.cz - Ze „sociálně znevýhodněného“ káčátka v labuť milující život navzdory... Tak by se dal shrnout můj příběh svobody učení. Studovala jsem ekonomiku a sociální práci. Pracovala jsem, mimo jiné, v nízkoprahových centrech pro tzv. „sociálně znevýhodněné děti". Při praxi jsem ochutnala, jak fungují státem zřizované a z veřejných zdrojů financované instituce jakými jsou OSPOD, školská zařízení, neziskové organizace a jiné. Měla jsem možnost pozorovat, jak obligatorní vzdělávání mění vnitřní motivaci dětí a jaký socioekonomický vliv má na jejich okolí. To, čemu se v naší kultuře říká „vzdělávání, sociální práce“, jsem poznala jako objekt péče i z pozice tzv. „profesně pomáhajícího“. Obé ve mně zanechalo touhu po svobodě tím větší, čím delší setrvání v sociálních experimentech s názvy „dětství“, „vzdělávání“ a „profesionalizace solidarity“ = sociální práce, si dovedu představit. Tzv. „dětství“ – jak je definováno dnešním paradigmatem adultismu – naštěstí skončilo. Můžu se dobrovolně rozhodovat o větší oblasti svého života. Spolupracuji s každým, kdo lidem = dětem poskytuje inovativní, individualizované služby podporující sebeřízení ve VŠECH oblastech lidského života, sebevlastnictví (vlastnictví těla a času), sebeterapii, sebeúčinnost, včetně sebeřízeného vzdělávání. Sebeřízení považuji za chování podmiňující svobodu člověka. Věřím, že naučit se mu dá jedině sebeřízením. Jsem stalker adultismu – vlastního především, hlásná trouba dobrovolnosti ve všech oblastech lidského života včetně sebeurčení – identity, způsobu učení, v práci, ve vztazích. Miluju utopie, radikální otevřenost, M & J a s/Svobodu učení. Jsem pokorný učedník principu neagrese. Svůj čas investuji do práce pro Svobodu učení, SvobodUm a naše "Doupě" - komunitu sebeřízeného učení, kde se všechny své životní postoje učím žít se synem i s ostatními lidmi.

Komentáře jsou uzavřeny .