A víte, že nemusíte? Jde to i jinak. Víte, že si můžete užívat společný čas bez on-line vyučování a nucení dětí k činnostem, které dělat nechtějí? Domácí vzdělávání (ve školském zákoně zvané individuální) je sice de iure výjimečný způsob plnění povinné školní docházky, je ale možné najít kmenovou školu, která má školní vzdělávací...
- Říj2020
Trápíte se vy i děti na distanční výuce?
27. října 2020
Na unschoolingu se mi nejvíc líbí ne to, co se moje děti naučí, ale to, co se nenaučí
20. října 2020
Moje děti se velmi pravděpodobně nenaučí, že: pravdu má ten, kdo má moc, život a učení jsou dvě různé věci, potřebují, aby je někdo známkoval, jejich hodnota závisí na očekávání někoho jiného a o tom, co si o nich kdo myslí, učení je těžké, nudné, často nedává smysl a je potřeba se do něj nutit,...
Jak se teda učíte?
13. října 2020
Ta otázka se opakuje znovu a znovu, na každé besedě a kdykoli se mnou chce někdo mluvit o tom, „jak ten unschooling s Lu děláme”. Víkend jsme s Martinem a Astrid strávili na Hackers Congressu v Paralelní Polis, tedy mezi libertariány a anarchisty – lidmi, kteří prostě některé věci vidí fakt jinak než „běžní lidé”. Po roce či několika jsme...
- Zář2020
(Sebeřízené) vzdělávání je politický akt
2. září 2020
Pohled na současné a rozmanité definice „svobody” v sebeřízeném vzdělávání, jejich historické kořeny a jejich souvislost s politickými ideologiemi. Na titulní stránce kalendáře Anarchist Free Space and Free Skool (AFS) v Torontu pro rok 1999 je uvedeno: Vzdělávání je politický akt. Prohlubováním našeho uvědomění si sebe sama i světa kolem nás, sdílením dovedností a vyměňováním zkušeností v rovnostářském...
- Srp2020
Gangsteři: Nikdy se nebudu omlouvat za to, že jsem sám sebou
20. srpna 2020
Myšlenka „gangsterského věku“ je čistý Neill. Nikde jinde jsem na tuto teorii nenarazil, zjevně vychází z Neillova psychologického výkladu o vývoji dítěte. Dnes chci mluvit o gangsterském věku na úrovni základní školy v Summerhillu, protože je to zcela zásadní součástí školy. Zdá se mi, že bez pochopení gangsterského věku nemůžete pochopit filosofii školy. Lidé,...
- Čvn2020
Mohou děti vést samy sebe?
11. června 2020
Přílišné ovládání dětí ubližuje jejich sebevědomí a biorytmům. Vedení sebe sama (autoregulace) je člověku přirozené. V tak naprogramované a řízené společnosti, jako je ta naše, nás však stojí více úsilí napojit se na naše skutečné potřeby. V některých rodinách jsou autorita, přísnost, kontrola, přílišné stanovování hranic a norem na denním pořádku. V takovém prostředí je vedení...
- Kvě2020
Co nám virus ukázal o státním školství
7. května 2020
Současná krize nám, mimo všechny neblahé důsledky, ukázala i nesmírnou závislost populace na systému povinné školní docházky. Ve chvíli, kdy si organismus vytvoří příliš velkou závislost na nějaké substanci, byť sebevíc toxické a devastující, její nárazové odstranění pak velmi pravděpodobně způsobí kolaps celého organismu. V takové chvíli již není okamžitý návrat k přirozenému stavu...
Všichni lidé mají právo na sex
5. května 2020
Toto právo zaručuje Listina základních práv a svobod, součást ústavního pořádku ČR, článek 33 (1). Aby se tohoto práva dostalo všem, ukládá Sexuální zákon každému člověku povinnost sex provozovat a poskytovat na zákonem přesně daných místech, za přesně daných podmínek, po přesně stanovenou dobu a pouze se zákonem určenými lidmi. Neučiní-li tak dobrovolně, bude k sexu donucen. Bude-li...
- Dub2020
Státem řízené vzdělávání ničí všechny – děti i dospělé
30. dubna 2020
Dva roky jsem pracovala jako učitelka ve státní školce. Když jsem si uvědomila, co tenhle systém dělá s dětmi, rozesmutnilo mě to. Když jsem si uvědomila, co dělá se mnou, vyděsilo mě to. 28 dětí, 1 učitelka. Když neudržíte jakous takous disciplínu, skončíte v blázinci, nebo se děti, zhusta navyklé z domova na...
Žiju s dětmi život tak, jak si přejeme my sami, ne podle vzdělávacích či jiných programů určených někým jiným
30. dubna 2020
Je fajn, že se teď víc mluví o domácím vzdělávání, ale podle mě stojí za to hledat informace i o jiných způsobech učení založených na jiném paradigmatu – tedy na vnitřním řízení každého člověka a dobrovolnosti. Myslím, že současná situace může být příležitostí k tomu, abychom si mohli uvědomit, kolik – a jaké často nesmysly a zbytečnosti...