• Dub2020

    Dle vyjádření OSN nemá rychlost a míra narušení vzdělávání epidemií koronaviru v celosvětovém měřítku obdoby. (originální článek vyšel 4. 3. 2020, pozn. překl.) Epidemie koronaviru zasáhla po celém světě hluboko do našich každodenních životů; rozsáhlým zavíráním všech škol v Itálii, pozastavením výuky v hlavním městě Indie a hrozbou uzavření škol ve Spojených Státech, což ještě zintenzivnilo míru rozvratu...

  • Jak to vaše děti doma zvládají? Nacházíme se uprostřed hrozné pandemie. Jistěže všichni máme důvod k úzkosti, ale nyní se chci zaměřit na to, jaké to má dopady na děti. Je dobře známým faktem, že úroveň úzkosti mezi školními dětmi dosahuje v posledních letech rekordních hladin. Vskutku, dle některých odhadů dokonce až...

  • Mnoho z nás „odškolněných“ používá nepřesná slova, když se bavíme o sebeřízeném vzdělávání. Jaká přesnější slova můžeme používat a proč je to tak důležité? A v jakých případech musíme přijít s vlastními termíny? Dříve jsem ke komunikaci přistupoval stylem „no, víš, co tim myslim“. Slova jsem používal stejně ledabyle, jako jsem konzumoval sendviče v krátké pauze na...

  • 👦🏻 Můj nejstarší syn Daniel oslaví za pár dní osmnáctiny a příští rok bude maturovat. Byl velmi zvídavé a bystré batole. Ve třech letech četl, zahlcoval nás dotazy, na které jsme neznali odpověď, neustále jsme četli různé encyklopedie, hltal všechno nové. Ve škole ho pod tlakem povinností tahle energie postupně opouštěla. Když jsme...

  • Připojte se ke stému výročí Summerhillu prostřednictvím webových stránek: www.100yearsofsummerhill.co.uk Britská škola Summerhill, nejstarší dětská demokratická komunita na světě, oslaví v roce 2021 sto let praktikování výchovné a vzdělávací filozofie A.S.Neilla. Práce a literární dílo A. S. Neilla inspirovaly miliony lidí po celém světě k odlišnému pohledu na vzdělávání, učení a dětství. Ukázal, že pokud je...

  • Nie, všetci teraz nemajú domáce vzdelávanie! Ak zhorí obytný dom a jeho obyvatelia musia dočasne žiť v stanoch, tak nehovoríme, „Každý teraz kempuje!“ čo je v súčasnosti veľká zábava a populárna aktivita. So samotným slovom „homeschooling” sa pre spoločnosť spája už dosť problémov, aj bez zapletenia sa do krízového riešenia online vzdelávania v súčasnosti, ktorému mnohí...

  • Bře2020

    Slib s velkým „S“

    30. března 2020

    Výhled z okénka školního autobusu byl mým prostorem ke snění. Ke snění o místě, kde bych nemusela nosit to, co mi bylo diktováno. Abych vypadala jako 300 dalších dětí v našich stejnokrojích. S logem označujícím, kam patříme, které ale vůbec nevyjadřovalo, kdo jsem. Modrý svetřík, bleděmodré tričko, šedá sukně a vlněné punčocháče. A jako tečka černé...

  • Nutkání ovládat myšlenky a chování ostatních lidí, zejména když zpochybňují široce rozšířená přesvědčení a zvyky, je jedním z nejhanebnějších rysů lidské povahy. Socrates byl odsouzen k smrti za to, že vybočoval z řady, tomu stejnému jen o vlas unikl Galileo. Jsou to extrémní případy, ale až příliš často se setkáváme s mnohem běžnějšími škodlivými pokusy ovládat lidi...

  • Vzdělání je mnohem více, než to, co je učeno ve škole. Využijte toho. Pandemie nikdy není dobrá věc. Je to hrozná věc. Ale možná z ní může vzejít něco dobrého. Cokoli, co přeruší naše zvyklosti, nás může vést k tomu, abychom zkoušeli jiné možnosti. Možnosti, které nás z dlouhodobého pohledu mohou posunout. V tomto...

  • Státní instituce se neptají každého jednotlivého člověka kdo jsi, co cítíš a co potřebuješ. Pocity i potřeby konkrétních lidí se ztrácí v rozhodnutích mocných. Tito a další lidé jsou si toho vědomi. A vy?   Začlenění myšlenky lidských práv do mezinárodního práva by mohlo být jedním z významných morálních úspěchů historie lidí. [1] Zdá se, že...