Mám na to?

Keď som zistila, že veľa rodičov doma vzdelávaných detí, sú vysokoškolákmi alebo dokonca samotnými učiteľmi, celkom mi zamrzol úsmev na perách! Som aj ja schopná a kompetentná viesť svoje dieťa rovnako ako vzdelaní rodičia? Nebude tým moje dieťa trpieť, že nemám vysokoškolský titul alebo že nie som dostatočne vzdelaná? Asi nikoho...

pokračovat ve čtení

Mám doma vzteklého vzpurného fracka. A není to moje dítě.

“Svobodná výchova a sebeřízené vzdělávání dělá z dětí sobecké parchanty! Vyrostou z nich egoističtí nepřizpůsobiví zmetci, kteří budou myslet jen sami na sebe. Nenaučí se poslouchat autority a být solidární! Jak to pak bude v naší společnosti vypadat, když bude každý myslet jen sám na sebe! Nebudou schopni se v dospělosti zařadit do společnosti, nebudou mít...

pokračovat ve čtení

Vieš prečo je taká?

S priateľom a mladšou dcérou sme na ceste domov zo záhrady, lebo sa chystá pršať a na dnes už končíme. My ideme pešo a ona si spokojne šliape na bicykli. Spieva si pritom pesničku o tom, ako nevadí, že zmokneme, lebo nás znovu slniečko usuší. Za sebou si ťahá vozík, v ktorom sa vezú jej...

pokračovat ve čtení

2. lekce ze Summerhillu: komunita vs. stát

Díky osobnímu setkání s Henry Readheadem[1], který vystoupil na konferenci Svobodné  vzdělávání 2015 v Praze, a zprostředkování návštěvy Irenou Janíkovou z brněnského Ježka bez klece, jsme měli možnost na den okusit něco ze summerhillského kouzla. Školu je možné navštívit třikrát ročně během dnů otevřených dveří pro veřejnost a přesvědčit se na vlastní kůži, jak tato...

pokračovat ve čtení

Svoboda učení znamená i svobodu placení

Tento článek je určen všem, kdo sice chápou a ztotožňují se s konceptem svobodného vzdělávání v tom smyslu, aby nikdo nikoho k ničemu v rámci učení nenutil, ale jejich „sociální cítění“ jim říká, že by každý měl mít pozitivní „právo na vzdělání“; zde si dovolím připomenout rozdíl mezi negativními a pozitivními právy: Negativní jsou ta, podle...

pokračovat ve čtení

Jak nás přezkušoval školní inspektor

Bylo to naše úplně první přezkoušení. Moc jsme nevěděli, do čeho jdeme. A tak, když přišla zpráva, že na našem přezkoušení bude přítomen školní inspektor, začala jsem přihazovat do portfolia všechno, co jsem doma našla, včetně receptu na sušenky v AJ… Jsme totiž unschooleři. A přestože kromě čtení bylo pídě ve všem dost...

pokračovat ve čtení

1. lekce ze Summerhillu: škola nebo komunita?

Díky osobnímu setkání s Henry Readheadem[1], který vystoupil na konferenci Svobodné  vzdělávání 2015 v Praze, a zprostředkování návštěvy Irenou Janíkovou z brněnského Ježka bez klece, jsme měli možnost na den okusit něco ze summerhillského kouzla. Školu je možné navštívit třikrát ročně během dnů otevřených dveří pro veřejnost a přesvědčit se na vlastní kůži, jak tato...

pokračovat ve čtení

Proč jsem se rozhodla změnit školu

Jsem studentka osmiletého gymnázia. Tuto etapu mám téměř za sebou. Jsem v posledním ročníku, brzy mě čeká maturita a přijímačky na vysokou školu. Přála bych si ten uplynulý čas vrátit zpátky a prožít lépe. Velkou část svého dospívání jsem strávila pod vlivem autorit, manipulace, strašení a ponižování. Rodiče si přáli, abychom já a mí tři...

pokračovat ve čtení

Rizika negativních následků “plácání přes zadek”

Nová meta-analýza 50 let výzkumů zaměřených na trestání dětí plácáním přes zadek vypracovaná University of Texas v Austinu a University of Michigan ukazuje, že čím více jsou děti takto trestány, tím spíše mají tendenci vzdorovat rodičům a jsou náchylnější k antisociálnímu chování, agresivitě, duševním problémů a kognitivním potížím. Studie, publikovaná v dubnu minulého roku v periodiku Journal...

pokračovat ve čtení